Åpningen av ny riksveg 38 mellom Eklund og Sannidal blir ca. halvannen måned forsinket fordi elektriske installasjoner i Vadfosstunnelen måtte utlyses på nytt. (Ill.: Statens vegvesen)

Mesta tar el-installasjonene i Vadfosstunnelen

Den 660 meter lange Vadfosstunnelen inngår i ny riksveg 38 mellom Eklund og Sannidal nordvest for Kragerø. Da elektriske installasjoner og SRO-anlegg gikk ut på anbud i februar, skjedde utlysningen bare i Norge. Det var ikke etter boka. I følge EØS-avtalen må bygge- og anleggsoppdrag til mer enn 43,5 millioner kroner lyses ut i hele EØS-området. På parsellen Eklund-Sannidal blir det utført entreprisearbeid for mer enn 200 millioner kroner.

Byggherrer kan slippe å lyse ut små oppdrag som inngår i et større prosjekt i hele EØS-området under to forutsetninger: Summen av dem må ikke være høyere enn 20 prosent av den totale verdien av prosjektet, og ingen av dem må ha et kostnadsoverslag som er høyere enn 8,25 millioner kroner. For den aktuelle jobben var kostnadsoverslaget høyere enn denne grensen, og det var også det eneste anbudet som kom inn. Det ble gitt av Otera som forlangte 11,6 millioner kroner for jobben.

I denne situasjonen hadde Vegvesenet ikke noe annet valg enn å avlyse konkurransen og lyse ut oppdraget på nytt. 26. juni gikk den nye anbudsfristen ut. Jobben ble utlyst i TED-basen som dekker hele EØS-området, men heller ikke denne gangen viste utlendingene noen interesse. Derimot var det atskillig større interesse innenlands. I tillegg til Mesta deltok Bravida, Otera og Skagerrak Elektro fra Porsgrunn i kampen om oppdraget. Den siste ga det nest laveste anbudet, men Mesta hadde et forsprang på over 10 prosent ved anbudsåpningen, så det er lite sannsynlig at noen vil bruke retten til å protestere.

Oppgaven består av leveranse og montasje av lysarmaturer i tunnelen, nødkiosker, bommer, tavler, utstyr for radiosamband, antenner for mobildekning og styrings- og overvåkningsanlegg. Prosjekteringen er utført av Rasmussen & Strand i Oslo. Kontraktsummen på 9,667 millioner er ikke direkte sammenlignbar med Oteras anbud på 11,6 millioner fra første utlysning. Oppdraget har blitt mindre omfattende fordi veglys i dagen er tatt ut av entreprisen. Med dette på plass hadde kontraktsummen ligget rundt 10 millioner.

Hvis alt hadde gått etter den opprinnelige planen, hadde vegen blitt åpnet mot slutten av oktober i år. Det er ikke lenger aktuelt. Nå planlegges åpning 15. desember.