E 16 mellom Borlaug og Smedalsosen går gjennom naturskjønne omgivelser i Lærdalen, men standarden holder ikke mål. Vegen er ikke en gang bred nok til å få midtlinje. Denne strekningen blir lokalveg når tunnelen åpnes. (Bilde: Anders Haakonsen)

Mesta sprenger forskjæringer i Lærdal

Kontraktsummen blir identisk med anbudssummen - 24,642 millioner kroner. Anbudet fra T. Engene var på 22,966 mill. Klagefristen har gått ut, og kontrakten blir underskrevet like over nyttår.

Oppdraget består i å sprenge begge forskjæringene til en 4 km lang tunnel og bygge ny bru over Smedalselvi. Tunnelen erstatter en vegstrekning i Lærdalen som holder en standard man ikke venter å finne på hovedvegen mellom landets to største byer. Mesta får tre frister å forholde seg til. Den første går ut 31. mai neste år. Da skal et lokalt kraftlag ha fått tilbake sprengstein som Vegvesenet lånte til utbygging av E 16 lengre ned i dalen. Sprengsteinen skal tas fra den nedre forskjæringen.

Til sammen 40 000 kbm fjell og 6 500 kbm løsmasser blir tatt ut fra de to forskjæringene. Innen 30. juni må begge være ferdigsprengt og sikret slik at alt er klart for entreprenøren som skal sprenge tunnelen. 23. september må også brua over Smedalselvi være ferdig. Den blir 100 meter lang og skal avlaste Honingsbrui som fører E 16 over elva i dag.

Den store jobben blir lyst ut rundt månedsskiftet mars/april. Den omfatter driving og sikring av tunnelen og utbedring av 6 km veg i dagen. Tunnelen får profil T 9,5. Tunnelmassen blir lagt i depot for bruk til utbedring av E 16 over Filefjell senere.

Vegen mellom Borlaug og Smedalsosen skal være ferdig utbedret sommeren 2014. Hvis Vegvesenets beregninger er riktige, vil regningen komme på ¾ milliard kroner. Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen.