BYGG

Mesta saksøker Vegvesenet mest

Joachim Seehusen
2. juni 2008 - 07:01

Av de 42 rettstvistene Statens vegvesen er involvert i, er det kun statseide Mesta som går igjen flere ganger.

Ingen av de øvrige landsdekkende store entreprenørene ligger i rettstvist med Vegvesenet, mens Mesta hadde fire saker løpende i 2007, en av disse er senere løst ved forlik.

Mesta var tidligere en del av Vegvesenet, men ble i 2003 skilt ut som eget selskap.



Undervurdert kundeforståelse

– Det er utrolig kjedelig, vi ønsker jo ikke tvist i det hele tatt, sier Grunde Fredriksen, kommunikasjonsdirektør i Mesta. Fredriksen sier at Mesta som ble stiftet i 2003, og som tidligere var Vegvesenets produksjonsavdeling, har brukt de tre – fire første årene på å omstille produksjonsavdelingen til et konkurransedyktig selskap.

– Vi omsetter for seks milliarder kroner og vi kommer fra et miljø uten avkastningskrav, påpeker Fredriksen.

Mesta gjennomførte nylig en kundeundersøkelse.

– Den ga oss en a-ha-opplevelse. Det viste seg da at kundene ikke oppfatter oss som gode nok på dokumentasjon og kundebehandling. Vi har brukt mye tid på å tilpasse bemanning, organisasjon og maskinpark og vi har undervurdert dette med kundebehandling, erkjenner Fredriksen.



Trinn to

Fredriksen sier at Mesta nå er godt i gang med trinn to i omstillingsprosessen.

– Vi inviterte utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til å besøke oss og til å snakke ufiltrert om hvordan vi blir oppfattet. Også det ga oss mange aha-opplevelser, erkjenner Fredriksen.

Mesta har også hatt mange møter med kunder der selskapet har spurt hvordan Mesta blir oppfattet og hvordan kundene ønsker at selskapet skal opptre.

– Vi har prøvd og feilet, nå har vi funnet vår form. Du må være klar over at de fleste sakene blir løst ved forlik lenge før de når rettssalen. Enkelte kunder har oppfattet oss som konfronterende, det skal det bli slutt på.



Bra med rettssak

I enkelte tilfeller mener seksjonsleder Anton Ths. Lein i juridisk seksjon i Vegdirektoratet at det kan være bra med rettssaker.

– Tvister vil ofte komme bedre frem under en rettssak enn om partene diskuterer på egen hånd. Partene vil spisse saken og uenighetene blir klargjort. Man skal ikke alltid se det som negativt at en sak bringes inn for domstolene, sier Lein.

Ikke uvanlig

Der får han full støtte fra Fredriksen.

– I noen saker er avstanden så stor at det er bra med en tredjepartsvurdering. Begge parter er innforstått med at store anleggskontrakter kan føre til at rettsapparatet blir koblet inn.

Lein forteller at Vegvesenet merker en økning i antall saker knyttet til prekontraktuelle forhold. – Ja, etter en anbudskonkurranse er det jo bare en som kan vinne. Dermed ligger det et tvistepotensial der hvis øvrige deltakere mener at de egentlig burde vunnet.



Ubegrunnete klager

Leverandørene er også ivrige til å klage Vegvesenet inn for Kofa, uten stor suksess. Siden Kofa ble opprettet i 2003, er Statens vegvesen klaget inn 44 ganger. Av disse sakene ble 23 avvist som grunnløse, ni ble løst ved forlik.

Av de sakene som ble behandlet fant Kofa at Statens vegvesen ikke hadde brutt noen regler i fire av sakene, mens statens veimyndighet hadde brutt reglene i åtte tilfeller.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.