Dette er nordre portal på Jønjiljotunnelen, som skal forlenges med 20 meter. Mesta får kontrakten på oppgradering av denne tunnelen og Presturatunnelen hvis det ikke blir oppdaget grove regnefeil eller uakseptable forbehold. (Bilde: Ruth Gunnlaug Haug, Statens vegvesen)

Mesta leder stort på Tinnsjøvegen

Mestas anbud ligger ikke bare under overslaget, det er også langt under konkurrentenes. Betonmast som er nr. to, ligger mer enn 18 prosent høyere med et anbud på 88,175 mill. Den videre rekkefølgen er: Veidekke (91,261 mill.), Skanska (96,368 mill.), AF Gruppen (101,240 mill.) og NCC (131,672 mill.).

Tinnsjøvegen, også kjent som fylkesveg 37, følger vestsiden av sjøen den er oppkalt etter. Den ble åpnet høsten 1992. To tunneler inngår i vegen - den 1 370 meter lange Presturatunnelen og den 760 meter lange Jønjiljotunnelen. Etter å ha tatt unna trafikken i 18 år er de modne for oppgradering.

Oppdraget består i utskifting av PE-skum, strossing, fjellsikring, bygging av tekniske bygg og forlenging av portaler.

Som anbudssummene antyder er det en omfattende jobb. 24 000 kvm gammel PE-skum skal fjernes og 40 000 kvm ny PE-skum skal monteres og brannsikres med sprøytebetong. 6 600 kbm skal pigges eller strosses for å gi plass til nisjer og vifter. Fjellet skal sikres med 4 000 nye bolter og 3 850 kbm sprøytebetong. En av portalene på hver tunnel skal forlenges med 20 meter.

Vedståelsesfristen går ut 15. mars. Den som får kontrakten må gjøre seg ferdig innen 1. oktober. Elektroarbeidet settes ut som egen entreprise i mars.