Steigentunnelen er den lange, rette strekningen midt på bildet. Den er ike stiplet slik tunneler pleier å være på kart. Innen 1. april neste år er all PE-skum i tunnelen dekket med sprøytebetong. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Mesta leder i Steigentunnelen

Den nærmeste utfordreren er Hans Johnny Høgås fra Mo i Rana med et anbud på 16,703 millioner. Øvrige anbydere er Veidekke (17,678 mill.), Tunnelteknikk (18,667 mill.) og Bleikvassli Gruver fra Hemnes kommune i Nordland (22,911 mill.).

Steigentunnelen er en del av riksveg 835. Den går gjennom kommunene Steigen og Hamarøy. Etter at den ble åpnet i 1991, var den Norges lengste vegtunnel inntil Gudvangatunnelen ble åpnet senere samme år.

Som mange andre tunneler fra den tiden er den sikret mot vann og frost med brannfarlig PE-skum. Til sammen dekker det rundt 5 000 kvm tunneloveflate. Ikke noe av PE-skummet er beskyttet med sprøytebetong. Ca. halvparten er i så dårlig forfatning at Vegvesenet har bestemt at det må skiftes ut. Dessuten skal ytterligere 7 000 kvm settes opp. Alt PE-skum, gammelt som nytt, skal brannsikres med sprøytebetong.

Oppdraget omfatter også sprenging av to store havarinisjer. I hver av dem skal det oppføres et teknisk bygg.

Jobben skal være gjort innen 1. april neste år, men det er ikke det eneste som kommer til å skje i Steigentunnelen i månedene framover. Vegvesenet vil ogå oppdatere nødutrustningen, strømforsyningen og kommunikasjonsnettet. De som er interessert i den jobben, må gi anbud innen 11. september.