Den lyserøde linjen nede til høyre markerer Svartistunnelen som får ny vann- og frostsikring innen sommeren er over.

Mesta lavest under Svartisen

Mesta vil ha 15,343 millioner kroner for jobben. Anbudet fra Tunnelteknikk er på 20,873 millioner. I tillegg til disse to har Veidekke gitt et anbud på 23,440 millioner.

Den 7 615 meter lange Svartistunnelen inngår i riksveg 17. Den ligger i Meløy kommune sør for Bodø. Da den ble åpnet i 1986, var den Nordens lengste vegtunnel. Den er sikret mot vann- og frost med PE-skum som nå er i dårlig forfatning. Problemene skyldes at utstyret som er brukt til å feste PE-skummet til heng og vegger ikke holder mål, blant annet er det for stor avstand mellom boltene.

Vann- og frostsikringen dekker 12 000 m2 av tunneloverflaten. Nå skal alt PE-skummet og alle bolter og annet festeutstyr fjernes og erstattes med nytt utstyr. Alt nytt PE-skumm vil bli brannsikret med sprøytebetong. Det gamle er ikke sikret. Det var ikke vanlig gjøre det på 80-tallet. Jobben skal være gjort innen utgangen av august i år.

Arbeidet i Svartistunnelen skal bare foregå om natten. Tunnelen vil bli stengt for vanlig trafikk kl. 21. To timer senere blir den gjenåpnet for kjøring med ledsagerbil. Ved midnatt stenges den igjen og åpnes ikke før kl. 6. I de stengte perioden kan bare utrykningsbiler bruke den til gjennomkjøring. Byggeleder Asbjørn Martinussen i Region Nord tror ikke stengingen vil føre til store problemer. Tellinger viser at trafikken gjennom Svartistunnelen er svært liten om natten, sier han.