Fergesambandet mellom Larseng og Vikran blir erstattet av en undersjøisk tunnel høsten 2011. Mye rart må skje om ikke Mesta skal drive tunnelen. (Ill.: Statens vegvesen) (Bilde: friddi)

Mesta langt under konkurrentene på Ryaforbindelsen

De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 250 millioner kroner. Hvis Mesta har gjort grove regnefeil eller tatt uakseptable forbehold, kan Vegvesenet bli nødt til å gå nye runder for å få finansieringen i orden. Nest laveste anbud er gitt av det danske firmaet E.Phil og søn. Det er på 232,396 mill. Deretter er det jevnt. Leonhard Nilsen & Sønner vil ha 232.419 mill, mens NCC vil ha 233,045 mill.

Den videre rekkefølgen er: AF Anlegg (247,4 mill.), Skanska (267,4 mill.) Hæhre Entreprenør (290,4 mill.) og Veidekke (306 mill.).

54 millioner kroner skal tas inn som bompenger. Resten av utgiftene skal dekkes ved forskjellige slags statlige bevilgninger.

Tunnelen under Rystraumen blir 2 675 meter lang. Foruten å drive og sikre tunnelen skal entreprenøren sprenge forskjæringer, støpe 25 meter portaler og anlegge 560 meter tilstøtende veger og to rundkjøringer. Entreprisen omfatter også levering og montering av alt teknisk utstyr i tunnelen og etablering av en ubetjent bomstasjon med fire felt.

Entreprenøren må gjøre seg ferdig innen august 2011. Tunnelen åpnes for trafikk senere samme år. Den erstatter da fergesambandet Vikran-Larseng på riksveg 858.