Messenes King Kong

  • ikt

Dataindustrien er en messe verd, i hvert fall CeBIT-messen i Hannover. I løpet av en uke besøkte rundt 800.000 personer årets messe, der 8106 selskaper fra 60 land stilte ut sine siste kreasjoner. 14.000 journalister var til stede. Felles for alle besøkende er at ingen rekker over alle de 422,109 kvadratmetrene med gulvflate.

Stadig flere norske utstillere finner seg til rette på messen, både for å huke tak i de rundt 5000 norske besøkende og for å utvide kontaktnettet i eksportmarkedet. Noen utstillere deltar på Eksportrådets fellesstand, men de fleste finner seg en plass i en av de mange faghallene.

Fornøyde

– Det er tredje året vi deltar på CeBIT og vi er godt fornøyd med resultatet, sier markedskoordinator i Draka Norsk Kabel, Øivind Kristiansen. Bedriften produserer både kobber og fiberkabler i fabrikken på Årnes. – Det er meget stor etterspørsel etter singel mode optiske fibre, og fabrikken går syv dager i uka, sier Kristiansen.

En annen fornøyd norsk deltaker er Axxessit. Den nystartede haldenbedriften er et resultat av en fisjon fra Alcatel og sysselsetter 180 personer. 25 prosent av de ansatte er sivilingeniører. Bedriften produserer integrerte aksessløsninger og bruker messen til å bygge ut distribusjonsnettet i Europa.

– Våre viktigste kunder er teleselskapene. De kjøper våre systemer og setter dem inn i kundenes bygninger for å flette sammen tele- og datatrafikken deres, slik at den enkelt kan overføres på regionale fiber- eller radionett, sier markedskonsulent Per Forsstrøm.

Krasjsikker PC

Den nye supersolide, bærbare PC-en fra Panasonic, CF 28, har berøringsskjermer og er rettet mot brukere som trenger datakraft under røffe forhold. Harddisken hviler i en spesiell gelpute, utviklet av NASA. PC-en kan falle fra en meter uten å bli skadet.

Panasonic satser hardt på den nye SD-minnebrikken. – Du vil finne slike minnebrikker i stadig flere av våre produkter, enten det er snakk om PC-er, mobiltelefoner, bilstereo, fax, projektorer eller i mp3-spillere, sier sjef for forretningsutvikling i Panasonic Norge, Carsten Steenmark.

HP satser på trådløs

HP benyttet CeBIT til å lansere en ny lomme-PC i billigklassen. Den nye Jornada 525 er lettere og billigere enn tidligere modeller, men kommer uten dokkestasjon til PC-en. Det er ikke alle som bruker PC sammen med slike enheter, og da er det bedre å gi dem et billigere tilbud, sier markedssjef Emmanuel Klots. Den nye modellen likner på de tidligere, men er blitt litt tynnere og lettere. Den vil koste omtrent det samme som en Palm, men har en 8 bits fargeskjerm og 16 MB minne.

Til høsten lover HP en virkelig spennende videreutvikling. Da vil de lansere en ny modell med integrert GPS- og GPRS-mobiltelefon. HP har innledet et samarbeid med et annet selskap som skal levere radiokretsene. Om vi ikke tipper feil, vil vi se en modell med samme 206 MHz StrongArm prosessor som Compaq bruker i dag, men med sorthvitt skjerm. Senere vil vi få modeller med reflektive skjermteknologi. Prisen ryktes bli i underkant av 1000 dollar.

Luftig

Hitachi viste et lekkert semitransparant lerret, kalt Airshow, konstruert med fotografisk teknologi. Det er neppe noe for møterommet, fordi det koster mer enn de fleste projektørene, som du også trenger for å skape et bilde. Ifølge selskapet selger det godt til brukere som vil kombinere presentasjoner med det ypperste i stil.

Hitachi gjorde også stort nummer av det nye DVD-RAM-baserte videokameraet som bruker en liten inn- og avspillbar DVD-plate i stedet for en kassett. Maskinen konverterer opptaket direkte til en film i MPEG 2-format som enkelt kan tas over på PC-en.