Messe for monstre

Aldri har så mange maskiner for anleggsbransjen vært samlet på ett og samme sted, som da messen Bauma 2001 samlet folk fra alle verdenshjørner i begynnelsen av april. 450 dekar med utstilllingsområder ute og inn må til når redskap på opptil 400 tonn skal vises frem.

Bauma, i regi av Messe München, blir bare større og større. Årets arrangement satte nok en gang rekord. Totalt 400.000 besøkende fra hele verden besøkte de 2340 utstillerne som representerer produsenter fra 42 land. Det enorme utstillingsområdet, som er bygget opp på Münchens gamle flyplass, var belagt til siste kvadratmeter med tunge hjullastere, gravemaskiner, kraner og alle andre motordrevne redskaper utviklet for å ha sin spesielle funksjon i et bygge- eller anleggsoppdrag.

Moxy og Kvernex

Norske leveranser til denne bransjen er det få av. Etter at Brøyt på Jæren ble solgt til finske Tamrock og den tidligere Hymas-produksjonen i Brumunddal er havnet i Sverige, er bare produksjonen av Moxy-dumperne på Fræna på Nordmøre og produksjonen av slitestål hos Kvernex på Bryne igjen. Begge de to sistnevnte produsentene var på plass på verdensutstillingen.

Moxy, som nettopp fikk tilført ny kapital på 40 millioner kroner, viste fram sine nyeste modeller. Selv om Moxy er en relativt liten produsent, har de utviklet nye modeller som både teknisk og designmessig har vekket stor oppmerksomhet internasjonalt.

De leddstyrte dumperne har vist seg godt konkurransedyktige mot større internasjonale konkurrenter som Volvo og Cat. Utfordringen ligger i å etablere et godt, verdensdekkende salgsapparat. Blant aktørene i bransjen snakkes det åpent om at det bare er et tidsspørsmål før en eller annen større internasjonal anleggsmaskinprodusent vil fatte interesse for dumperne og kjøpe opp virksomheten. Også for eieren, staten ved Næringsdepartementet, vil nok dette være en svært ønsket løsning.

Design og komfort

Også for brukere av anleggsmaskiner betyr design mer og mer. Runde og areodynamiske former brer stadig om seg, selv om dette er maskiner med lave topphastigheter. Komfort er også viktige konkurranseparametre. Å være anleggsmaskinfører har gått fra å være en støv- og støyfull jobb preget av tunge ratt- og spakbevegelser, til å bli en komfortabel hverdag med det ypperste av støydemping og avfjæring, samt aircondition og lyd fra de råeste radio- og musikkanlegg.

Teknisk ligger utfordringene i å lage motor- og hydraulikksystemet som utnytter maskinkreftene best mulig. Datastyring av disse funksjonene er i dag en selvfølge, og maskinene utnytter drivstoffet stadig bedre til fordel for økt produksjon.