Samferdselsminister Liv Signe Navarsete bruker penger på veier, rassikring og sykling. (Bilde: Scanpix)

Mer penger til samferdsel

  • Bygg

De samlede bevilgningene er 4,7 milliarder kroner mer enn i saldert budsjett for inneværende år.

Opp

Det er foreslått 14 milliarder kroner til vei i 2010, det er 2.64 milliarder kroner mer enn for 2009. Av dette går 6,5 milliarder kroner til veiinvesteringer, en vekst på 34 prosent sammenlignet med 2009.

I beløpet er ordinære riksveiinvesteringer inkludert, sammen med særskilte budsjettposter for rassikring, utbygging av E16 over Filefjell, E6 vest for Alta og E18 i Bjørvika i Oslo.

Fornøyd vegdirektør

– Forslaget til vegbudsjett vil sikre høy aktivitet innen vegsektoren. Spesielt vil man merke satsingen på store veganlegg, rassikring og trafikksikkerhet, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en kommentar.

Rassikring og sykkel

850 millioner kroner går til rassikring i 2010, så bevilger regjeringen 150 millioner kroner til gang- og sykkelveier mens kollektivtiltak må nøye seg med 65 millioner kroner, dette skal også gå til universell utforming.

Her er listen over riksveiprosjekter til mer enn 100 millioner kroner, der det er satt av midler til prosjekteringen, forberedende arbeid og anleggsstart i 2010:

  • E18 Sydhavna i Oslo.
  • E18 Melleby – Momarken i Østfold.
  • Rv 2 Kongsvinger – Slomarka i Hedmark.
  • E18 Gulli – Langåker i Vestfold.
  • E39 Svegatjørn – Rådal i Hordaland.
  • E16 Smedalsosen – Borlaug i Sogn og Fjordane.
  • E16 Fønhus – Bagn – Bjørgo i Oppland.
  • E6 Sentervegen – Tonstad i Sør Trøndelag.
  • E39 Lavik ferjekai i Sogn og Fjordane.
  • Rv 3 Åsta bru med tilknytingsvegar i Hedmark.
  • E6 Harran – Nes bru i Nord-Trøndelag.
  • E6 Møllnes – Hjemmeluft i Finnmark.

De største rassikringsprosjektene i 2010 blir riksvei 70 ved Oppdølsstranda i Møre og Romsdal og riksvei 80 på strekningen Løding – Vikan i Nordland.