Mer nitrogenoksider

  • energi

Økningen skyldes at antallet utenriksflyvninger har vokst. Dette kommer frem av en ny beregningsmetode ved Statistisk sentralbyrå.

Utslipp av karbondioksid fra innenriks luftfart ble redusert fra1999 til 2000 som følge av konkurser og færre avganger. Av all jetparafin som selges i Norge, går litt under halvparten til fly i internasjonal trafikk. Utenriksfart bidrar med rundt en tredel av utslippene av karbondioksid og nitrogenoksider ved norske lufthavner. Bidraget fra utenriksfart er størst ved Gardermoen, der halvparten av trafikken er internasjonal. Økt internasjonal flytrafikk med avgang fra norske flyplasser har ført til at utslippene av karbondioksid og nitrogenoksider fra flyene i utenriksfart har økt med henholdsvis 40 og 56 prosent i perioden 1989-2000.

NO x-utslippene er høyest på Gardermoen med 320 tonn. Flesland og Sola har utslipp på henholdsvis 177 og 143 tonn. Av 54 flyplasser har bare 10 lokale utslipp av nitrogendioksider over 10 tonn. I tillegg til de tre største gjelder det Værnes, Tromsø, Bodø, Kjevik, Vigra, Torp og Evenes.