E 18 mellom Bie og Temse må utvides med mellom 2,5 og 4 meter når midtfeltet skal erstattes med midtrekkverk. Bildet viser krysset på Spedalen hvor en arm av fylkesveg 420 møter E 18. (Bilde: Anne Berit Gilje)

Mer midtrekkverk i Aust-Agder

Den ene strekningen er 3 km lang og går mellom Temse og Bie i Grimstad kommune. Her må vegen utvides med 2,5-4 meter for å bli bred nok til at midtrekkverk kan settes opp.

I tillegg til vegutvidelse og rekkverkmontasje omfatter entreprisen forlengelse av to underganger og etablering av en ny, som skal brukes av husdyr. Dessuten skal grøfter utvides og deler av vegbelysningen flyttes.





Vaiersaging under landkarene

Alle overgangsbruer blir beholdt, men under to av dem blir det trangt. Her må fjellet under landkarene sages med vaiersag for å få tilstrekkelig bredde.

Anbudsfristen er satt til 12. august. Tre dager senere går fristen ut for å gi pris på neste oppdrag. Det gjelder to strekninger - Østerholtheia-Sunde bru i Gjerstad kommune og Lunde-Rømyr i Tvedestrand kommune.

Strekningen i Gjerstad er 4,5 km lang. Vegen er ikke så bred som den må være for å få midtrekkverk etter gjeldende normer, men likevel blir den ikke utvidet. Vegvesenet mener at sikkerhetsgevinsten ved å sette opp midtrekkverk er større enn ulempene med en veg som er litt for smal.





Sammenhengende siderekkverk

Den eneste vegutvidelsen som skal utføres i Gjerstad gjelder vegskuldrene. Vegvesenet vil ha sammenhengende siderekkverk på hele strekningen, i dag finnes det bare på deler av den. Der det mangler, må vegskuldrene utvides før siderekkverket kan settes opp.

Strekningen i Tvedestrand er 3 km lang. Entreprisen omfatter bare selve montasjen av midtrekkverk på denne strekningen. Øvrig vegarbeid som er nødvendig for å få rekkverket på plass, blir utført av Risa, som har driftskontrakten for dette området.

Vegvesenet tar sikte på at at arbeidet skal være avsluttet på begge strekningene før året er omme. Innen 22. juni neste år skal også midtrekkverket være på plass mellom Bie og Temse.