GYLLENT: Mobilen kan brukes til stadig mer - snart får du mer inn påden enn en PC. (Bilde: PIERREZ STEPHANE/colourbox.com)
HER ER PRISEN:Daglig leder og gründer i både Purple Eye og Purple O, Arve Pettersen tror forbrukere vil får stor glede av pristjenesten på mobiltelefonen
HER ER PRISEN:Daglig leder og gründer i både Purple Eye og Purple O, Arve Pettersen tror forbrukere vil får stor glede av pristjenesten på mobiltelefonen (Bilde: Fotograf: orv)

Mer info på mobilen enn på PC-en

Har ikke bundet tjenesten

  • Purple O har ikke bundet tjenesten sin til mobiltelefonen.
  • Den kan like godt brukes på en PC. I dette tilfellet blir brukerne presentert for et kart hvor de kan oppgi hvor de er i stedet for på mobilen som finner sin egen geografiske posisjon.
  • Selskapet vet ikke aom tilsvarende teknologi andre steder, og det vil heller ikke være enkelt å etablere det fordi det krever en tilsvarende tilgang til data som Purple O får gjennom søsterselskapets teknologi.

Trenger du en ny kaffetrakter?

Snart kan du taste inn ønsket på mobilen, og så svarer alle butikkene i nærheten som har den på lager hva de selger den for.

Hamarselskapet Purple O går skrittet lenger. Til sommeren lanserer de en pristjeneste for mobiltelefoner, og med mobilen er det mulig å få mer informasjon enn på PC-en.

Den nye tjenesten er koblet til triangulering av mobilen slik at tjenesten vet hvor den er. Da kan brukerne i løpet av et øyeblikk få vite hvilke butikker i nærheten som fører varen og om de har den på lager. Senere vil det også kunne bli mulig å reservere varen direkte på telefonen.





Rosa øye for ny idé

Hamarselskapet startet opp for tre år siden med søsterselskapet Purple Eye. Ideen var å hente informasjon direkte fra kassaterminalen i butikken og lagre den i en database. Selskaper som bruker denne løsningen vet til enhver tid hvordan det står til med varelageret helt frem til salgspunktet i kassen.

Det er denne informasjonen forbrukerne snart kan få adgang til på mobiltelefonen. I tillegg vil de også få svar fra Internettbutikker slik at de kan se om det er noe å spare på postordre.





Gjør konkurransen hardere

– Dagens pristjenester fungerer bra, men i praksis er det ikke alltid pris som er utslagsgivende for kjøpet, sier daglig leder og gründer i både Purple Eye og Purple O, Arve Pettersen.

Undersøkelser viser at pris som kjøpskriterium kommer etter faktorer som kø i butikken, servicenivå og om varen i det hele tatt er på lager.

- Den nye pristjenesten vil selvsagt gjøre konkurransen enda hardere for butikkene, men samtidig vil den trekke folk til butikkene og det er det våre kunder er opptatt av. Det gir også butikkene bedre informasjon av hva kundene er på utkikk etter og vise behov før det blir til transaksjoner, sier Pettersen.