Menneskelig svikt årsak til trafikkulykkene

  • forum

SAMFERDSEL: Audun Nordbotten sier i Teknisk Ukeblad nr. 0608 at dårlige veier er skyld i de fleste trafikkulykker. Det er nok dessverre ikke riktig. Det er først og fremst sjåførfeil som dreper. I fjor ble 233 drept i trafikken i Norge. Vi må alltid jobbe hardt for å redusere antall ulykker. Det blir imidlertid helt feil å tro at enda bedre veier løser problemet. Vi må først og fremst begynne med oss selv. Ansvarsløshet, villmannskjøring, alkohol og rus, selvmord osv. er de største årsakene til ulykkene.

Man kan ta noen eksempler. Svært mange rusede sjåfører dreper andre og seg selv. Mange fotgjengere blir drept. Ungdom som knapt har kjørt bil kjører til og med ned fotgjengere fordi de ikke har rengjort frontruta for is og snø. Det er sykt. Slike bør ikke få kjøre bil igjen. Noen foretar hasardiøse forbikjøringer. Andre gir blaffen i bilbeltet. Apropos veier. En trailersjåfør sa i fjor at jo bedre veier en bygger, jo mer alvorlige ulykker får man. Han har dessverre mye rett i det. Det viser statistikken fra utlandet. Svingete veier øker konsentrasjonen om kjøringen og reduserer ulykkene.

Så til statistikken her hjemme. Statens vegvesen har gjennomført en omfattende analyse av 226 dødsulykker på norske veier i 2006. Hele 8 av 10 dødsulykker skyldtes førerfeil. F.eks. var det 99 av de omkomne som ikke brukte bilbelte. 44 av de drepte var ruset. Like mange skyldtes trøtthet. 16 prosent skyldtes manglende synlighet og 8 prosent skyldtes selvmord for å nevne noen av de menneskelige faktorer som dessverre sviktet. Bedre veier hadde neppe hjulpet i alle disse tilfellene. Man skal avpasse farten etter forholdene er en av de viktigste regler i trafikken. I svært mange av ulykkene var for høy fart medvirkende årsak til ulykkene, viser undersøkelsen. Selv om det selvsagt ikke må bli noen sovepute, har likevel Norge nesten færrest alvorlige trafikkulykker pr. 100 000 innbyggere av industrialiserte land. Det blir drept langt flere i mange andre land i forhold til folketallet. F.eks. i USA som har mye bedre veier blir det drept nesten dobbelt så mange i forhold til folketallet som i Norge. Hvordan forklarer Nordbotten det? Det blir helt feil å skylde på politikerne og bare rope på enda flottere veier. Det er først og fremst vi bak rattet som må skjerpe oss og bli mer ansvarsfulle og bedre til å kjøre bil for å få ned antall ulykker. Da vil vi bli en enda bedre nr. 1 i å ha færrest ulykker på veiene i forhold til folketallet.

Klemet Godtland