Vil ikke bremse: Det går an å øke omsetningen av biodrivstoff til sju prosent - uten å bruke palmeoljebaserte drivstofftyper, dersom forbrukerne stiller krav til drivstoffet de kjøper, mener Zero. (Foto: Colourbox)

PALMEOLJEBASERT BIODIESEL - ZERO

- Meningsløst å vente med biodrivstoff-satsing

Zero er uenig med andre miljøorganisasjoner, og vil ikke bremse opptrappingen av biodrivstoff.

– Det er helt avgjørende at vi øker omsetningskravet for å få på plass et marked for biodrivstoff. Å vente med opptrapping til vi får tilgang på bedre biodrivstoff-typer, er helt meningsløst, sier rådgiver Anne Melbye i Zero.

Denne uken skrev TU om norske miljøorganisasjoner som advarer mot en ukritisk opptrapping av biodrivstoff-omsetningen til sju prosent fra årsskiftet, slik Stortinget har bestemt.

Årsaken er at det er vanskelig å dokumentere klimagevinsten for mange av 1. generasjons drivstofftypene som er i bruk i dag. 

I tillegg påpeker Norsk petroleumsinstitutt (NP) at man blir nødt til å ta i bruk palmeoljebasert biodrivstoff av typen HVO for å oppfylle 7 prosent-kravet, fordi det ikke er nok 2. generasjons biodrivstoff tilgjengelig på markedet. 

Miljøstiftelsen Zero mener imidlertid at NP tar feil, og at det er mulig å øke omsetningskravet fra 5,5 til 7 prosent ved årskiftet uten bruk av palmeoljebaserte drivstoff. 

Bør betale mer

– Det er et spørsmål om pris. Det finnes andre HVO-produkter på markedet basert på frityrolje og rester fra skogindustrien. Det kan godt hende disse volumene er dyrere enn palmeoljebasert biodrivstoff, men da er det opp til markedet å etterspørre de mer miljøvennlige produktene, sier Melbye.

Ifølge Norsk petroleumsinstitutt vil det være mulig å øke totalomsetningen av biodrivstoff til 6,4 prosent ved bruk av ulike 1. generasjons biodrivstoff. Det er Zero enige i. 

Men Zero mener altså at den siste resten kan fylles med annet enn palmeoljebaserte produkter, dersom aktørene som bruker biodrivstoff aktivt velger bort palmeoljebasert HVO. 

Anbefaler å stille krav

– Norsk Petroleumsinstitutt mener det mest sannsynlige scenariet er at aktørene velger det billigste alternativet for å innfri økt omsetningskrav. Hvor sannsynlig er det at de vil velge dyrere drivstoff på eget initiativ?

– Omsetningspåbudet koster penger, og vi må etterspørre de drivstofftypene med de gode råstoffene vi vil ha mer av. Vi anbefaler alle som skal bruke biodrivstoff å kjøpe drivstoff som ikke er palmeoljebasert, sier Melbye.

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)