Mener supplyflåten er konstruert feil

Dahle sier til Sunnmørsposten at ulykken med Bourbon Dolphin avdekker et problem som han har vært klar over i 25 år.

– Det typiske supplybåtdesignet med høyt overbygg foran og et stort åpent akterdekk gjør fartøyene svært sårbare når de begynner å krenge. Årsaken er mangel på formstabilitet.

Etter Dahles mening er samtlige skip med denne utformingen feilkonstruert.

Mangler oppdrift i akterskipet

Emil Dahle har en doktorgrad i marin hydrodynamikk. Han har vært ansatt både i Sjøfartsdirektoratet og i Det Norske Veritas. I 23 år har han sittet i undersøkelseskommisjonen for fiskeflåten.

Han understreker at problemet er det lave akterdekket. På grunn av det lave volumet det representerer gir det ikke nok oppdrift, dersom skipet krenger. Tidligere hadde trålerflåten et tilsvarende problem, men det ble eleminert ved at det ble bygget et shelterdekk (innebygget).

Kapasitetsdilemma

Dahle mener at problemet kunne reduseres ved bruk av flytekasser som vil gi økt oppdrift og forbedret formstabilieten radikalt, men at utfordringen ligger i at det stjeler for stor dekkskapasitet slik at skipet kan ta mindre last.

I dag er det kun Eidesvik som har supplybåter med en langt sikrere konstruksjon. Viking Avant har hele boligseksjonen plassert akterut, som på andre skip.

Denne båten ble konstruert for å operere på Snøhvit-feltet og viser seg å være langt bedre sikkerhetsmessig og gi mannskapene bedre komfort enn de tradisjonelle løsingene.

Bruk rigger med DP

Det finnes muligheter for å bedre sikkerheten, ved at akterenden bygges om slik at angrepspunktet for kjettingen kommer under skipets omdreiningspunkt slik at det blir vanskleligere å dra skipet rundt.

– På store dyp bør det dessuten brukes rigger som ligger med dynamisk posisjonering, DP, slik at bruk av ankere unngås, sier Dahle.