SOLENERGI

Mediene og energibransjen er i samme båt: Flytt deg eller gå under

Foto: Wattway
Foto: Wattway Bilde: Foto: Wattway)
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
12. mai 2016 - 14:29

Det er alltid hyggelig å bli satt pris på. For TU har det skjedd to ganger på under et døgn.

I går kveld ble det kjent at TU.no ble kåret til årets nisjenettsted. Kåringen er gjort av mediebransjen selv og ble tildelt under Nordiske mediedager i Bergen.

Som sjef i TU synes jeg selvsagt at dette er gjevt. Og fortjent. Ikke minst fordi jeg vet hvor mange kolleger som jobber målrettet for å lage godt innhold om teknologi og innovasjon.

Juryens begrunnelse for å tildele prisen til TU.no er:

«Dette er et villet produkt med tydelige prioriteringer. De har en klar og tydelig visjon om hvor de skal og bruker alle nye hjelpemidler på veien. Med et større fokus på nyheter og samfunnsnyttige historier åpner de sin verden for massene og blir et nisjenettsted for en større del av befolkningen».

Særdeles hyggelig lesning for oss i TU. Tusen takk til juryen for begrunnelse, oppmerksomhet og pris.

 «Årets solstråle»

Ved lunsjtider i dag fikk TU enda mer heder. Vi ble tildelt årets hederspris fra Norsk Slolenergiforening. Prisen heter «Årets solstråle» og ble overrakt under Solenergidagen i Oslo i dag.  Juryens begrunnelse er blant annet:

«Gjennom sitt arbeid er TU med på å øke kunnskapen om - og statusen til - solenergi, både i befolkningen generelt og blant beslutningstakere. Dette legger igjen til rette for økt bruk av solenergi i Norge».

Nok en gang: Tusen takk for begrunnelse, oppmerksomhet og pris. Det er slett ikke alle forunt bli tildelt to prestisjetunge priser på under ett døgn.

Selv er jeg stolt over hva mine kolleger i TU får til. Spesielt stolt er jeg over at de lager viktig og spennende innhold. Og at vi, via digitale kanaler, når ut med budskapet til stadig flere enn tidligere.

Energi og media i samme båt

Det er et fellestrekk ved de to prisene TU mottok siste døgn. De handler begge om betydelig og ugjenkallelig endring.

Den tradisjonelle mediebransjen, som TU har vært en del av i mange tiår, må endre seg. Fortidens komfort er morgendagens sikre død. Digitalisering er en premiss for overlevelse.

Mange aktører har allerede bukket under. Ved å utvikle digitale tjenester forsøker vi i TU å nå «tørt land». Det er knalltøft, men vi jobber hardt for å lykkes.

Forsyning av verdens energibehov har samme utfordring. Kull- og petroleumsindustrien må få mindre plass i energimiksen i fremtiden. Sol- og vindkraft må få større plass. Etablerte aktører som ikke endrer seg, kutter kostnader og blir gode på fornybar energi, vil gå til grunne.

Slikt sett er Aftenposten, TU og andre etablerte medier i samme båt som Statoil, Exxon og resten av petroleumsbransjen. De som ikke flytter seg og tilpasser seg - dør. En etter en. Det kan selvsagt ta litt tid, men utfallet er gitt.

For mediene er fremtiden digital. For verden er fremtidens energiform fornybar.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.