Med ultrastål i nodene

2005-modellen av Skoda Octavia kommer til høsten og er helt nykonstruert bil. Den forrige modellen har slått meget godt an i hele Europa, og er har solgt godt bl.a. i Norge.

Vettug prising og mye utstyr gjorde at den raskt ble en suksess, til tross for det noe belastende navnet - hvorfor Skoda når man kan gå da? Skodafabrikken sier at de har utviklet bilen ved hjelp av ultramoderne simulerings- og testeteknikk.

Ryktene sier at fabrikken for første gang har brukt ultrahøyfast stål i knutepunktene, altså i lastnodene. Dette gjør de for å få ned vekten, som i personbiler bare har økt de seneste ti årene. Årsaken er at vi forlanger mer og mer utstyr og større og større sikkerhet.

Før veide selve karosseriet - the body in white - omkring halvparten av bilen, nå veier det under en firedel. Resten er motor, drivlinje og innredning.

Octavia har fått et skarpere og friskere design. Bilen skal etter det vi vet, leveres med fire bensinmotorer, 1.4 75 hk og 1.6 102 hk, samt to bensinmotorer med direkte innsprøyting 1.6 FSI 115 hk og 2.0 FSI 150 hk. Dieselmotorprogrammet består av to 4-sylindrede motorer; 1.9 TDI 105 hk og 2.0 TDI 140 hk og 340 Nm dreiemoment. Særlig den sistnevnte bør kunne gjøre bilen sprek og trygg ved forbikjøringer.