LAND OG HAV: for de som velger en innvendig lugar på Genesis blir det som å være på land, selv om skipet er på bøljan blå. (Bilde: Aker Yards)
VERDENS STØRSTE. Med 220 000 tonn dødvekt, 5400 passasjere og et mannskap på 2000, blir dette som et hel by, med park, som forflytter seg på havet. (Bilde: RCCL)

Med egen park

  • arkivnyheter

RCCLs kjempe, cruiseskipet Genesis skal leveres fra Aker Yards i Åbo neste høst. Sipet skal gå på Karibia, med base fra Fort Lauderdale. Skipes som i tonnasje er 42 prosent større enn det nylig overtatte Independence of the Seas får en rekke nyvinninger.





Naturlig vegetasjon

For passasjerene er den nye Central Park det som merkes best. Dette blir et areal på 110 x 19 meter midt i skipet som er åpent seks dekk oppover. Parken får naturlig ventilasjon. Rundt parken vil det være mindre butikker og kafeer som passasjerene kan bruke.

På begge sider er det lugarer med balkong som vender inn til parken. Teknisk måtte det gjøres mange ekstra beregninger for å sikre stivheten i skroget på begge sider av parken siden det ikke er forbindelse tverrskips.





Maksimal høyde

Genesis har hele 16 dekk, med en maksimal høyde på 65 meter. Dette tilsvarer maksimal seilingshøyde ved høyvann under San Fransiscos Golden Gate Bridge og Storebeltbroen.

Mastene som stikker enda høyere vil kunne legges ned slik at de ikke skraper opp i brua.





Redusert energiforbruk

På grunn av sin størrelse vil energiforbruket per passasjer i det enorme skipet være lavere enn i øvrige cruiseskip. Målet for RCCL er å redusere energiforbruker med 25 prosent per passasjer.

Det tilsvarer et utslipp av CO2 med rundt 55 kilo per døgn. Dette oppnår rederiet ved utstrakt bruk av LED-lys, bedre luftkondisjoneringsanlegg, energigjenvinning fra bysse samt at skipet har lengre vannlinje. Genesis blir hele 360 meter langt og 47 meter bredt.





Med hekkaggregat

Framdriften er diesel – elektrisk med multidrivstoff motorer fra Wärtsilä. Propulsjonen blir som for øvrige skip fra RCCL levert fra ABB med Azipod framoverrettede propeller. Dette framdriftssystemet bygges i Helsingfors.





16 milliarder

Kontrakten for Aker Yards er på to skip. Et for levering neste år og et levers 2010. Prisen for hele herligheten ligger på 16 milliarder kroner, og representerer den største enkeltleveransen fra Finland noensinne.