INDUSTRI

Med denne vil Stavanger-studentene vinne racerbil-konkurranse

Gjør comeback med undervinge og lavere vekt.

29. apr. 2013 - 14:53
Vis mer

I fjor røk Stavanger-studentenes racerbilkandidat på grunn av et ødelagt hjulnav da de prøvde seg for første gang i verdens største ingeniørkonkurranse for studenter; Formula Student.

Bedre og lettere

Universitetet i Stavanger fikk dermed ikke fullført fjorårets løp, men satser i år på å gjøre det bra i årets konkurranse med en lettere, mer aerodynamisk og raskere bil.

– Vi har fått prøvd oss, og det ga mersmak. I år er laget større, og vi har fått mye erfaring til å lage en mye bedre bil, sier Fredrik Danielsen, som er administrativ leder for Stavanger-laget, Team Formula Student UiS.

Det er hektiske dager på begge racerbilverkstedene. Mai nærmer seg, og oppgaver som skrives i forbindelse med konkurransen skal snart leveres.

Større og sterkere

I år er det bare NTNU og UiS som stiller med lag fra Norge. Både Stavanger- og Trondheimslagene lover å komme enda sterkere på banen enn i fjor, og særlig Team Formula Student UiS har fått en kraftig økning i deltakerlisten.

Årets NTNU-lag er økt fra 33 til 46 medlemmer, mens Stavanger-laget nesten er tredoblet, fra 15 til 40 teknologi-studenter fra oljehovedstaden.

– Med fem av fjorårets deltagere fortsatt med på laget, i tillegg til en god bunt som skriver bachelor- og masteroppgaver om deler av bilen, kan vi gjøre mye vi ikke fikk gjort i fjor, sier Danielsen.

Les også: Har motor i bakhjulet og solceller på siden

Utvikler adaptiv løsning

Ved NTNU har noen av studentene jobbet en del med adaptivt hjuloppheng, noe som så vidt det er Teknisk Ukeblad bekjent ikke er blitt brukt i Formula Student tidligere. Hjulopphenget fra NTNU designes for å gi en kontinuerlig variasjon i stivheten på bilens dempere under kjøring.

Selve stivhetsreguleringen skal bestemmes ut fra algoritmer som benytter informasjon fra en rekke sensorer på bilen, som for eksempel utslag på gasspedal, bremsetrykk og rattvinkel.

På denne måten vil demperne justere seg optimalt før bilen opplever de faktiske endringene i krefter, slik at bilen vil få en ideell demperstivhet ved akselerasjon.

Denne adaptive løsningen har studentene utviklet for å gi et mer balansert tyngdepunkt og dermed et veigrep, slik at racerbilen blir lettere og mer forutsigbar å manøvrere.

«Udyret», som NTNU-studentene har valgt å kalle Revolve-bilen 2013, vil avdukes i EL5 på Gløshaugen den sjette mai klokken 13:00, sammen med Kristin Halvorsen og CEO i Kongsberg Automotive, Hans Peter Havdal. Stavanger-studentene sin bil er klare for avduking en gang i juni.
«Udyret», som NTNU-studentene har valgt å kalle Revolve-bilen 2013, vil avdukes i EL5 på Gløshaugen den sjette mai klokken 13:00, sammen med Kristin Halvorsen og CEO i Kongsberg Automotive, Hans Peter Havdal. Stavanger-studentene sin bil er klare for avduking en gang i juni.

Jobber hardt

– Revolve NTNU-laget har en ambisjon om å vise hva dedikerte studenter kan få til i løpet av et år. Vi skal vise at hardt arbeid gir resultater, og at NTNU har Norges beste ingeniørstudenter, sier Hafnor.

Stavanger-studentene er på sin side i full gang med å støpe karosseri til bilen, hjulopphengene er snart ferdige og motoren er montert.

– Det som mangler er hovedsakelig småting, som montering av tank, luftinntak og noe elektrisk arbeid, sier Danielsen.

Ifølge Team-UiS-lederen var den viktigste lærdommen Stavanger-laget tok med seg fra 2012 regulering av fremgangsplanen.

Les også: Dette hjulet har innebygget motor

Enorm utfordring

– Det høres kanskje ikke så mye ut, men for oss som aldri hadde bygget en bil før var det en enorm utfordring. I tillegg har vi i år brukt ressurser på å lage et girskiftesystem som fungerer optimalt.

Team UiS har i år satt to elektroingeniør-studenter til å bygge et clutchfritt rattgir-system. Laget har også laget en undervinge for å øke marktrykket i svinger.

I fjor hadde UiS den letteste av de norske bilene, og prioriterer også i år å senke vekten ytterligere ved å utføre flere beregninger for å optimalisere dimensjoneringen på bilen.

For eksempel har de laget et selvstøpt sete i karbonfiber som veier en tredjedel av setet fra fjorårets bil, og kuttet unødvendige rør på rammeverket.

Les også: Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser

I år har Stavanger-laget blant annet laget et selvstøpt sete i karbonfiber som veier en tredjedel av sete fra fjorårets bil, og kuttet unødvendige rør på rammeverket. Hjuloppheng-geometrien er grundig analysert, og karosseriet er blitt lettere med redusert bruk av karbonfiber og lim.
I år har Stavanger-laget blant annet laget et selvstøpt sete i karbonfiber som veier en tredjedel av sete fra fjorårets bil, og kuttet unødvendige rør på rammeverket. Hjuloppheng-geometrien er grundig analysert, og karosseriet er blitt lettere med redusert bruk av karbonfiber og lim.

Forbedringer

Videre er hjuloppheng-geometrien i UiS-bilen blitt grundig analysert og karosseriet er blitt lettere med redusert bruk av karbonfiber og lim. Tyngdesenteret på bilen er flyttet nærmere bakken, og i tillegg har UiS-laget foretatt CFD (Computational Fluid Dynamics)-analyser på luftinntak.

Også NTNU-studentene har vinger på sin bil i år, og ifølge de tekniske spesifikasjonene skal Gløshaugen-bilen teoretisk sett kunne kjøre opp-ned ved en hastighet på 150 kilometer i timen.

Stavanger-studentene har en ambisjon om å slå NTNU, men det viktigste er ifølge Danielsen ikke å vinne, men å delta.

– Vi er kanskje litt underdogs sammenlignet med NTNU. Vi satser høyere i år, men det viktigste for oss er at vi lager en bra bil og lærer mye, sier Stavanger-studenten.

Revolve NTNU er litt mer på offensiven, og legger ikke skjul på at det på Gløshaugen i Trondheim er et sterkt ønske om å bli det beste laget fra Norge.

– Vi vil naturligvis være Norge sitt beste lag. I fjor slo vi dem med god margin, og vi satser på å gjøre det i år også, sier Sondre Hafsnor, PR-ansvarlig for Revolve NTNU.

Skal avdukes

«Udyret», som NTNU-studentene har valgt å kalle Revolve-bilen 2013, vil avdukes i EL5 på Gløshaugen den sjette mai klokken 13:00, med Kristin Halvorsen og CEO i Kongsberg Automotive, Hans Peter Havdal.

Stavanger-studentene sin bil er klare for avduking med Parsons Rosenberg en gang i juni.

Les også:

Denne bilen skal kjøre i 1600 km/t

Kjørte 20000 km på frityrolje  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.