Ryfast-prosjektet består av i alt tre tunneler, Solbakktunnelen, Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen. Solbakktunnelen blir verdens lengste undersjøiske tunnel beregnet på biltrafikk. (Foto: Ill. Google Maps / Elisabeth Rodrigues)

RYFAST

Måtte stanse tunnelsprengning - ingen av arbeiderne hadde godkjenning

Full stopp i fem dager.

RYFAST

Ryfast er den nye fastlandsforbindelsen mellom Stavanger og Ryfylke, og blir med sine 14,3 kilometer verdens lengste undersjøiske tunnel, beregnet for biltrafikk.

På det dypeste er tunnelen 292 meter under havet, og blir med det det dypeste punktet i verden med personbiltrafikk.  

Hele prosjektet består av tre tunneler, Solbakktunnelen mellom Ryfylke og Hundvåg i Stavanger, Hundvågtunnelen mellom Hundvåg og E 39 og Eiganestunnelen mellom to punkter på E 39.

Det er det største rene veiprosjektet i Norge noensinne, og skal stå ferdig i 2019.

Onsdag i forrige uke avdekket en rutinekontroll at ingen av arbeiderne som holdt på med sprengningsarbeid i Eiganestunnelen, hadde papirer på at de har lov til å drive med sprengningsarbeid.

Arbeidet ble stanset umiddelbart av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), skriver Stavanger Aftenblad.

– For å gjøre et slikt arbeid i Norge må du ha bergsprengersertifikat. Utenlandske arbeidere må søke DSB om å få anerkjent sin utdanning for å få lov til arbeide i Norge. Her har vi ikke utstedt noen slik godkjenning. At vi stanser arbeid under et slikt tilsyn er ikke vanlig, sier Siri Hagehaugen, avdelingsleder i DSB, til avisen.

Først mandag kveld fikk én av de to entreprenørene tillatelse til å sprenge igjen.

Les også: Skal rive Skjeggestadbrua - her er de spektakulære jobbene de har gjort før

– Manglet ett sertifikat

Før arbeidet med Eiganestunnelen kunne gjenopptas, måtte entreprenøren dokumentere at hvert skift har den nødvendige kompetansen.

Bilfinger Construction og Stangeland Maskin samarbeider om byggingen av Eiganestunnelen, på oppdrag fra Statens vegvesen. Det er sistnevnte som nå har ansvaret for sprengearbeidet.

– Vi manglet sertifikat på ett skift, og det var det skiftet som var på. Vi hadde behov for én person med sertifikat, men ingen i skiftet hadde sertifikat. Vi skal nå restrukturere bemanningen slik at vi får folk på hvert skift som har den nødvendige kompetansen, sier prosjektleder Ola Kvammen til Aftenbladet.

Også Gunnar Eitergjord, prosjektleder for Ryfast-prosjektet i Statens vegvesen, beklager at ikke sprengingssertifikatene har vært i orden.

Les også: Oppsto enorme synkehull da Vegvesenet bygget bru i kvikkleire på E18

Plast i sjøen

Det er imidlertid ikke første gang at Ryfast-prosjektet er i hardt vær. I fjor høst ble Vegvesenet anmeldt for miljøkriminalitet, etter at store masser med plastfiber hadde lekket ut i sjøen.

I fjor ble det også meldt om et sprengningsuhell fra arbeidet med det ene tunnelløpet på Hundvåg, hvor steiner som var sprengt løs falt ned i boligområdet i nærheten, blant annet på en lekeplass.

Også omfattende nedhugging av trær på grunn av arbeidet med Ryfast har høstet mye kritikk, i tillegg til meldinger om mye støy i forbindelse med tunnelarbeidet.