TEMPERATUR: Tidligere finansredaktør i CNN, Todd Benjamin, var myndig møteleder da Elisabeth Grieg, Knud Pontoppidan (med ryggen til) fra AP Møller Mærsk, generalsekretær Efthimios Mitropoulos i IMO og Dimitri Giotakos, fra EU-kommisjonen for miljø, diskuterte i hvor stor grad markedet eller myndigheter skal ta ansvaret for å sikre miljøvennlig skipsfart. (Bilde: Nor-Shipping/Ole Petter Opøien)
Kong Harald deler ut det synlig bevis på at Farstad Shipping har fått Thor Heyerdahls miljøpris. Adm.dir. Karl-Johan Bakken i rederiet tar i mot. (Bilde: Nor-Shipping/Ole Petter Opøien)
PRISET: Alle miljøprisvinnere samlet på Farstad Shippings stand på Nor-Shipping. (Bilde: Nor-Shipping/Ole Petter Opøien)
Rederiforbundets president, Elisabeth Grieg var på linje med Dimitri Giotakos (t.v) fra EU-kommisjonen for miljø under rumndebordsdebatten. (Bilde: Nor-Shipping/Ole Petter Opøien)

Masse maritimt miljø

  • Industri

Flere miljøpriser ble delt ut på Nor-Shippings første dag på Lillestrøm tirsdag.

Først var det den prestisjefylte Thor Heyerdahl Award. Noen timer seinere slo arrangøren og Det Norske Veritas til med Clean Shipping Awards.

I tillegg til prisene, dreier hovedkonferanser og seminarer seg om miljøvennlig skipsfart.





Kongelig pris

Kong Harald delte ut Thor Heyerdahls pris, som i år gikk til Farstad Shipping og de to nyeste skipene Far Samson og Far Serenade.

Skipene er blant annet utviklet og designet for å bruke mindre drivstoff og håndtere farlig last i lukkete systemer.

" Økt effektivitet betyr mindre påvirkning på miljøet, og alle de nyskapende løsningene og installasjonene på ”Far Samson” reduserer konsekvensene for miljøet ytterligere," understreker juryen i sin begrunnelse for å gi Heyerdahl Award til Farstad Shipping.

Far Samson ble for øvrig kåret til Årets Skip.

Nye priser

De tre vinnerne av Clean Shipping Award, som deles ut i de tre kategoriene Clean Sea, Clean Air og Clean Innovation, er Royal Caribeean Cruises Ltd for “Oasis of the Seas”, Teekay Corporation for “Amundsen Spirit” og Stena Bulk for Stena E-Max.

En uavhengig jury har vurdert til sammen 60 selskaper for å komme frem til vinnerne i de ulike kategoriene.

Kong Harald og statssekretær Rikke Lind fra Nærings- og handelsdepartementet delte ut prisene.

Les mer om prisvinnerne her.

Alltid foran

Dette er første gang Clean Shipping Awards tildeles. Prisene er innstiftet for å vise verden at Norge er foregangsland innen miljøtenkning innen skipsfart. Prisene deles ut av Nor-Shipping-arrangøren og Det Norske Veritas.

Prosjektleder for Nor-Shipping, Tollef Schiander, sier at Clean Shipping Awards er lansert som et spisset supplement til Heyerdahl-prisen, som har blitt delt ut under Nor-Shipping siden 1999. Heyerdahl-prisen gis til det shippingselskapet som har bidratt mest til å forbedre det globale miljøet.

Pionerer

– Norsk shippingindustri er anerkjent internasjonalt som en pioner innen utviklingen av teknologi og løsninger for håndteringen av en rekke miljømessige utfordringer, sier Schiander.

Han mener Clean Shipping Awards skal støtte opp om denne innsatsen og belønne selskaper som har visjoner om og ekspertise til å utvikle gode, miljøvennlige løsninger.

Ledesnor

Det ligger klare tanker bak valg av priser og tema i år.

– Ved å kombinere utdelingen av Heyerdahl-prisen og Clean Shipping Awards med en åpningskonferanse som fokuserer på klimaendringer, mener vi at vi sender et sterkt signal til bransjen om at vi må møte miljøutfordringene – i dag og i framtiden, sier Schiander.

Onsdag følger Marintek opp med et heldagsseminar der alt fra myndigheters rolle som pådrivere er tema til konkrete løsninger.

Temperatur

Rederiforbundets president Elisabeth Grieg påpekte under åpningskonferansen at tekniske løsninger og pålegg må gå hånd i hånd for at skipsnæringen skal bidra på miljøområdet.

– Vi må ha en blanding av dytt og dra. Det er ikke snakk om enten eller, men en blanding av begge deler, sa Grieg.

Kommentaren kom spesielt etter en debatt der IMO og EU ble stående med ulike svar på klimautfordringene.

IMO vil la det private marked gjøre det meste av jobben uten myndighetenes altfor harde innblanding, mens EU-kommisjonen for miljø var klart mer tilhenger av pålegg.