Fornøyde Pon-sjefer. Fra venstre Dagfinn Sand, salgssjef småmaskiner, Espen Paulseth markedssjef, Knut Bøvre, segmentsjef Bygg & Anlegg.

Maskinsalget til Pon i siget

  • arkivnyheter

Markedsjef i Pon Equipment, gleder seg over solid vekst i markedsandel på anleggsmaskiner.

-Vi har bygget organisasjonen sten på sten med tanke på å øke markedandeler. Samtidig har vi hatt en utrolig sterk produktportefølje, rett pris og evne til å levere maskiner fortløpende, sier han.

Tallenes tale er klar og Pon har økt sin markedsandel med mer enn 6 prosentpoeng i henhold til produsentenes egne tall.





Ifølge MGF tallene (Maskin grosistenes forening) er Pon's vekst nesten tosifret, men her vet vi at totalmarkedet er for lavt da flere leverandører ikke rapporterer sine tall.

Totalmarkedet ser ut til å havne på 2950 enheter for 2011, noe som er vesentlig høyere enn man trodde på samme tid ifjor som endte på 2285.

Espen Paulseth vil ikke si nøyaktig hva markedsandelen er av hensyn til konkurrentene, men tror at de større leverandørene har merket seg Pon's tilstedeværelse i år.





Vokser mest på mindre maskiner

Veksten er jevnt fordelt på mer eller mindre samtlige produkter og Paulseth legger heller ikke skjul på at Pon's satsing på Caterpillars mindre maskiner er i henhold til planen. Neste år blir enda mer spennende.

Da vil hele spekteret av E-modeller gravemaskiner fra 13 til 55 tonn, K-modeller hjullastere, B-serie leddumpere samt flere nye modeller på gravemaskiner fra 1 til 3 tonn, være på plass. Norge er et stort gravemaskinland og med Caterpillars nye E-serie vil det bli enda lettere å velge Caterpillar fremfor noe annet . Foruten Caterpillar har også Pon den sterkeste serviceorganisasjonen som nå har passert over 200 mekanikere som dekker hele landet. Nye tjenester faller på plass over hele linja. Siste påfyll er ytterligere 2 stk sveisebiler fullt utrustet med alt i sveis og skjæring, derav den ene også med mobilt linjeboringsutstyr.

Disse er bygget på treakslede MAN biler med 18 tm radiostyrte kraner. Pon har fra før sveisebil på Østlandet samt sveisehenger i Bergen. De nye bilene vil gå henholdvis på Østlandet og i Trøndelag.