Maritimt samspill

6. mars i år undertegnet Norge og Singapore en avtale om maritim forskning og utvikling (FoU). Avtalen, som har navnet Memorandum of Understanding (MoU) omfatter også utdanning og opplæring i maritim sektor de neste tre årene.

Avtalepartnere er Norges forskningsråd (NFR) og Maritime and Port Authorities (MPA); http://www.mpa.gov.sg/ i Singapore. Direktør Erik Skaug i NFRs avdeling for industri og energi og generaldirektør Chen Tze Penn i MPA undertegnet avtalen i nærvær av statssekretær Harriet Berg og Singapores minister for kommunikasjon og IT, John Chen.

Avtalen er et rammeverk for samarbeid i marint miljø, sikker navigasjon, skips- og havneoperasjoner og maritim teknologi og transport i et anvendt og forretningsmessig perspektiv. Hovedhensikten er å initiere samarbeidsprosjekter og gjøre det lettere og enklere å gjennomføre dem.

Innovasjon i partnerskap

Avtalen administreres enkelt ved en styringskomité med medlemmer fra NFR, MPA og maritime næringsinteresser i Norge og Singapore, hvor prosjekter vurderes, initieres, og følges opp. To ekspertkomiteer er opprettet for å skape nettverk; én for FoU og én for utdanning og opplæring. Ekspertgruppene skal vurdere pågående aktiviteter i de to landene og komme med anbefalinger om aktuelle prosjekter.

Malen for prosjekter er innovasjon i partnerskap, hvor ett norsk og ett singaporeansk firma eller organisasjon finner et interessant samarbeidsområde, trekker inn et universitet og/eller forskningsinstitutt i hvert land og får delvis prosjektfinansiering fra offentlige midler, venturefond eller liknende i hvert land. Slik er det mulig å redusere utviklingskostnader med opptil 50–75 prosent – i forhold til å gjør det alene. Felles utnyttelse av resultater er en del av modellen.

Avtalen omfatter også mulig utveksling og industriell utplassering av forskere, akademisk personell og studenter mellom landene, så vel som felles utdanning og opplæring, kurs og seminarer.

Markeder å vinne

Er ikke Singapore en mulig konkurrent til Norge? Jo, opplagt på mange områder. Men ifølge Porter er det bra å oppsøke aktive konkurrentmiljøer og utvikle generiske kunnskaper sammen med konkurrenter: Dette skaper aktive og konkurransedyktige bedrifter og en vinnende situasjon for begge parter. Andre fundamenter for samarbeidet er at både aktiviteten og kunnskapsgrunnlaget som nå vokser fram i Singapore. Landets funksjon som portal til det meste av Asia gjør det interessant for norsk næringsliv å øke sitt nærvær her – i alt fra FoU og kunnskapsutveksling til utplassering av medarbeidere og studenter for å lære.

Singapore er i ferd med å komme på høyde med Norge som maritim nasjon: Som flaggstat er landet nummer syv i verden – med en registrert tonnasje på rundt 24 millioner. Havnen er verdens største med opp mot 900 millioner bruttotonn i skipsanløp – og en årlig gjennomstrømning på rundt 17 millioner containerekvivalenter. Det halvstatlige firmaet PSA, som driver Singapore havn, er havneoperatør syv steder i verden; to havner i henholdsvis Italia, India og Kina, én i Portugal, Yemen, Sør-Korea og Brunei, og har utviklet havnerelaterte logistikkløsninger i verdensklasse. I tillegg har Singapore en rekke verft som bygger skip og rigger og er spesialister på reparasjoner og vedlikehold av skip.

De første prosjektene er under oppstart, og den 27. november arrangerer Forskningsrådet og MPA et felles seminar i Singapore. (Se link)