SAMFUNNPOLITIKK

Marinefartøyer mot pirater

Fregatten KNM Fridtjof Nansen i indre Oslofjord
Fregatten KNM Fridtjof Nansen i indre Oslofjord Bilde: Asbjørn Goa
Anders J. Steensen
19. sep. 2008 - 10:16

Norge kan sende Fridtjof Nansen.

En samlet skipsfartsnæring har bedt FNs skipsfartsorganisasjon, IMO, om å påvirke FN til å støtte kravet om økt militært nærvær i områdene utenfor Afrikas Horn.

Daglig blir sivile skip angrepet med automatvåpen, mannskap overfalles, drepes og kidnappes.

Piratene har også brukt rakettdrevne granater mot sivile skip.



Til havs

Angrepene kommer fra havgående fartøyer og har skjedd så langt ute som 200 nautiske mil fra land.

Skipsfartsnæringen beskriver at situasjonen er kaotisk og uten kontroll. En samlet næring ønsker derfor et langt større nærvær av marinefartøyer som kan gå til aksjon mot denne kriminelle virksomheten.

Næringen understreker at kravet kommer som en følge av FNs sikkerhetsråds resolusjon nr. 1816 hvor sivil skipsfart skal beskyttes. Næringen mener at regjeringer verden rundt mangler politisk vilje til å ta ansvar i denne situasjonen.



Første oppdrag

Fra norsk side kan den nye fregatten Fridtjof Nansen bli satt inn som ressurs for å bekjempe piratene. Det bekrefter både forsvarssjef Sverre Diesen og sjef for sjøforsvaret, generalinspektør Haakon Bruun Hansen, til VG. Forutsetningen er et tydelig FN-mandat. Planen er at sjøforsvarets nye stolthet skal være på plass til våren.

Dersom Fridtjof Nansen blir satt inn i området vil det være fregattens første oppdrag etter at den ble levert fra Navantia i september 2006. Hittil har fregatten kun ligget for utrustning og opplæring ved Haakonsvern i Bergen.



Strategisk viktig

Området rundt Afrikas Horn er en av verden viktigste farleder for skipsfarten. Området er viktig for alle skipsfart inn og ut av Suez-kanalen hvor det meste av trafikken mellom Asia og Europa passerer. Dermed er det strategisk viktig for skipsfartsnæringen og handelen i både Asia og Europa at farleden er sikker.

Skipsfartsorganisasjonene er klar over at flere rederier allerede nekter å gå gjennom Suez og velger heller å ta omveien rundt Afrika. Også andre organisasjoner knyttet til FN er bekymret. Blant annet er det ingen redere som lenger vil sende skipene sine med matvarehjelp til Somalias 3,5 millioner flyktninger.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.