Overfarten over Hardangerfjorden blir kortere når fergeleiet på Årsnes åpnes til sommeren, men Vegvesenet regner med økt trafikk på vegen mellom Løfallstrand og Årsnes. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Mange vil utbedre fylkesveg 551

Telemarkingene er i en klasse for seg. Holt & Sønner fra Fagernes er nr. to med 9,929 mill. foran E Opedal & Sønner fra Lofthus i Hardanger som vil ha 10 millioner for jobben. Deretter følger to firmaer fra Kvinnherad - K. Hjelmeland (13,033 mill.) og Gunnar Røsseland Entreprenørforretning (13,200 mill.).

Av de største deltok Mika og Mesta, men begge er sjanseløse. Det høyeste anbudet er på 16,748 millioner.

Prosjektleder i Statens vegvesen, Olav Svendsen er fornøyd med prisnivået og overrasket over den store deltagelsen. - Vi hadde ventet at det skulle bli mange deltagere etter frammøtet på anbudsbefaringen, men ikke så mange, sier han.

Den aktuelle strekningen går langs sørsiden av Hardangerfjorden. Den har lav standard og stort behov for utbedring. Et fergeleie som er under bygging på Årsnes øker behovet. Når det blir ferdig ved månedsskiftet juni/juli, Vil Årsnes erstatte Løfallstrand som søndre anløpssted i et trekantsamband over Hardangerfjorden. Det vil føre til økt trafikk på vegen mellom Løfallstrand og Årsnes.

Vegvesenet vil nå utbedre vegen. Den som får oppdraget som nettopp har vært ute på anbud, må bli ferdig med sin 1 200 meter lange strekning før det nye fergeleiet på Årsnes tas i bruk. Utbedring av ytterligere 800 meter inngår i kontrakten til entreprenøren som bygger fergeleiet.

Når fergeleiet åpnes, blir vegen mellom Løfallstrand og Årsnes omklassifisert fra fylkesveg 551 til fylkesveg 48. Denne strekningen er ca. fire kilometer lang. De delene av den som ikke har fått tilfredsstillende standard til sommeren, vil bli utbedret til høsten.