BÅTGENERALEN:Adm. direktør Erlend Prytz i bransjeorganisasjonen for fritidsbåter, Norboat, lover et godt show, men er spent på hvor kjøpevillige de besøkende er og hvor mange som kommer til messa på Lillestrøm. (Bilde: Odd Richard Valmot)

– Mange selger veldig billig

– Det er jo temmelig trykket stemning i båtbransjen. Menge forhandlere har gått konkurs og flere skal det bli, sier båtjournalist Pål Silberg.

Bør handle nå

Allerede har store produsenter som Askeladden og Scan gått dukken, selv om nyheten om at Askeladden starter på ny igjen kom fredag.

– Mange selger nå båter veldig billig fordi det er store lagre som selges ut. Men det er ikke sikkert dette kommer til å vare. Produsentene selger ut det de har og produserer ikke for lager. Jeg tror de som skal ha billig båt gjør lurt i å handle nå og ikke vente til sommeren kommer. Det som bestilles da vil neppe bli produsert før over sommeren og neppe til store rabatter, sier Silberg.

30 prosent nedgang

Administrerende direktør Erlend Prytz i bransjeorganisasjonen Norboat sier til Teknisk Ukeblad at markedsnedgangen i fjor nok var på rundt 30 prosent, men at det var stor forskjell på ulike segmenter.

– De som ble hardest rammet var de store typiske guttebåtene. Jeg tror vi får en ytterligere reduksjon i år, men på langt nær så mye som i fjor. Vanlige familiebåter har klart seg mye bedre. De produsentene som har brukt tiden på å forberede seg med å gjennomgå logistikk, tilpasse produksjonskapasitet og andre tiltak vil klare seg best. Mange av dem vil komme styrket ut av krisen, sier Prytz.

Kritisert

Norboat ble kritisert av mange i bransjen for at de gikk tidlig ut og ba aktørene om å gjennomføre tiltak i tide.

Dessverre viste det seg det var gode råd.

– Nå må vi forberede oss på bedre tider og sørge for at bransjen ikke mister verdifull kompetanse. Vi samarbeider med NAV, kommuner og andre offentlige institusjoner for å gjennomføre opplæring og andre tiltak. I år har vi også satt ned leieprisen for messestandene for å hjelpe alle utstillerne og vi alle hallene vi disponerer er fulltegnet, sier Prytz.

Vil ta tid

Prytz tror det vil ta tid før solen skinner på båtbransjen igjen, og ser ikke at man når den omsetningen de hadde i gullåret 2007 i overskuelig fremtid.

– Men ikke alt er svart. Det ble solgt flere påhengsmotorer i fjor enn gjennomsnittet for årene mellom 1991 og 2008, sier han.