E 16 mellom Stuvane og Seltun bru er for smal til å få midtlinje. Dessuten har den flere uoversiktlige private avkjørsler. Om et år har vegen en standard som står i forhold til skiltingen. (Bilde: Statens vegvesen)

Mange anbud og lave priser på utbedring av E 16

Et annet Bærumsfirma - Mika - ga det nest laveste anbudet. Det er på 63,254 millioner. Nr. tre er Veidekke (66,540 mill.), og nr. fire er Mesta (67,761 mill.)

Prosjektleder Sveinung Brude i Region Veset er godt fornøyd med den store interessen. Prosjektet har en kostnadsramme på 110 millioner kroner. Brude utelukker ikke at den kan bli nedjustert, men det vil ikke bli vurdert før Vegvesenet har gjennomgått og kontrollregnet anbudene.

Strekningen som skal utbedres er 4,3 km lang og går mellom Stuvane og Seltun bru. Vegen skal stort sett følge samme trasé som nå, men de krappeste kurvene vil bli rettet ut. Seltun bru over Lærdalselvi skal skiftes ut. Nybrua får en lengde på 59 meter. Før den kan bygges må den gamle brua rives. I byggetiden blir trafikken ført over på en interimsbru.

Prosjektet blir finansiert med ordinære riksvegmidler pluss ti millioner fra Regjeringens tiltakspakke. Tiltakspengene har gått til prosjektering, arkeologiske utgravinger i vegtraséen og arbeid i forbindelse med ny Seltun bru. Bygging av landkar og tilstøtende veger for den midlertidige brua og riving av den gamle ble satt ut på egen entreprise. Kontrakten gikk til entreprenørfirmaet Oskar Brugrand fra Lærdal.

E 16 mellom Stuvane og Seltun bru skal være utbedret innen utgangen av neste år. I 2011 vil det bare gjenstå kompletteringsarbeid.