For innbyggerne i Spydeberg er gjennomgangstrafikken en betydelig belastning. 1. oktober neste år blir trafikken flyttet langt vekk når en ny parsell på E 18 tas i bruk. Den er det mange som vil bygge. (Foto: Anders Haakonsen)

Mange anbud og lave priser på E 18 i Østfold

Bak de to laveste anbudene er det et sprang til Hæhre Entreprenør som vil ha 186,3 mill. Deretter følger Mesta (192 mill.) og et arbeidsfellesskap mellom Askim Entreprenør og Johan Rognerud fra Kløfta (210,6 mill.). Den videre rekkefølgen er: Veidekke (211,1 mill.), Tore Løkke (211,8 mill.), Skanska (215,8 mill.) og PEAB (228,5 mill.).

Den aktuelle strekningen inngår i ny fire-felts E 18 mellom Knapstad og Krosby i Østfold. Densom får kontrakten skal utføre alt entreprenørarbeid på vegen vest for Glomma. Strekningen er 5,5 km lang. Brubygging er ikke med i denne entreprisen, men legging av membran og asfalt på bruene i veglinjen er med. De fem bruene har en samlet lengde på 370 meter.

1. oktober neste år skal den nye E 18 erstatte den nåværende to-feltsvegen som er åpen for all slags trafikk.