Vegen til venstre er fylkesveg 33. Ny og gammel fylkesveg 155 tar av fra fylkesveg 33 i samme kryss, men den nye går til venstre like etter krysset. Den nye vegen er tegnet inn med en lysere farve enn dagens veger. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Magne Sveen utbedrer fylkesveg 155

Oppdraget møtte stor interesse blant entreprenørene. Ikke mindre enn 12 anbud kom inn. Strekningen som trenger utbedring går mellom Tobru og Hørstadskauen i Gjøvik kommune, en mil vest for sentrum. Utbedringen skal være fullført innen 15. august neste år.

Nåværende veg holder så lav standard at Vegvesenet ikke fant det hensiktsmessig å oppgradere den. Fylkesveg 155 får derfor helt ny trasé på mesteparten av strekningen. Bare 300 meter av den nåværende traséen vil bli brukt. Den nye vegen blir 6,5 meter bred. Den er prosjektert av Statens vegvesen.

Bratte stigninger er en viktig grunn til at så lite av den gamle vegen kan brukes. For å oppnå tilfredsstillende stigningsforhold, må deler av den nye vegen legges på høye fyllinger. Det høyeste blir 11 meter høye. De blir bygd opp av mjøsmorene. Den trenger tid til å sette seg hvis værforholdene ikke er optimale når den legges ut. Entreprenøren har derfor fått en delfrist som gjelder alle fyllinger høyere enn to meter. De må være lagt ut i oktober i år.

64 000 kbm skal graves ut og 16 000 kbm skal sprenges i veglinjen. Det er ikke tilstrekkelig til å dekke behovet for masse. På grunn av de høye fyllingene blir det et masseunderskudd på 20 000 kbm som må hentes utenfra. Til overbygningen vil det gå med 35 000 kbm. Det blir hentet fra Vegvesenets eget massetak på Sevaldhaugen.

Kontraktsummen ligger litt lavere enn Vegvesenet regnet med før utlysningen. Etter at den ble klar, er de totale kostnadene beregnet til 43,6 millioner kroner. Det er en million mindre enn det som er satt av i fylkets handlingsprogram for prosjektet. Så å si hele beløpet dekkes over fylkesvegbudsjettet.