INDUSTRI

Må selge ideen sin på ti minutter

Vi fulgte et norsk selskap som vil inn i oljebransjen.

Bilde: Peder Qvale
12. apr. 2013 - 08:38

Hvor mye klarer man å gjøre på ti minutter? Det er spørsmålet Kathrine Kværnæs Ryengen stiller seg før hun skal møte representanten fra Aker Solutions.

Ryengen er ansvarlig for forretningsutvikling i Norsk Titanium Components, et av Alf Bjørseths mange teknologiselskaper.

Mer produksjon

Målet hennes er å vise Aker Solutions at de trenger titankomponenter i sine konstruksjoner på grunn den enestående styrken, holdbarheten, stabiliteten og kvaliteten til titan, slik hun selv karakteriserer det.

Senere skal hun prøve å overbevise blant annet GE Oil and Gas og FMC om det samme.

– Formålet er å opprette kontakt, avklare produktet og åpne prosessen for å bli leverandør. Til nå har vi levert via andre til mange av våre kunder, nå er målet å bli direkteleverandør. Håpet er at vi klarer å lage produkter av et visst volum og få en større produksjonslinje, sier Ryengen til Teknisk Ukeblad.

Les mer: Norsk teknologi kan gi titan-gjennombrudd

Kort tid

Ryengen er ikke alene. I løpet av to hektiske Subsea Valley-dager får selskaper som sitter på en god idé eller produkt møte representanter fra Aker Solutions, FMC, GE Oil and Gas, Technip, Kongsberg Oil and Gas og Tess. Totalt avholdes 390 møter i løpet av todagers-konferansen.

Konseptet kalles «Speed Match» og innebærer altså at selskapene kun får ti minutter til å selge seg inn. Blir man ikke ferdig innen bjellen ringer, ja, så blir man ikke ferdig.

– Vi gjorde dette på 15 minutter før. Men får du kun ti minutter, blir det mer rett på sak. Det er en unik mulighet til å etablere kontakt og møte selskapene på en annen måte enn man vanligvis gjør. Håpet er at man oppretter en relasjon og får et samarbeid ut av dette, sier Line Røren, som er ansvarlig for koordineringen av Speed Match.

Mye aktivitet

I fjerde etasje på Telenor Arena er det vanskelig å høre seg selv tenke. Overalt sitter flere håpefulle og selger inn ideene sine. Skal man presse inn budskapet sitt i løpet av ti minutter, blir det gjerne litt bråk.

De som venter på tur sjekker slipsene og kjolene sine før de skal i ilden. Ryengen virker fattet.

Hun setter seg til bords med Aker Solutions, forklarer kort hva hun kan tilby, smiler og noterer. Plutselig klinger bjellen som markerer at tidsvinduet er lukket.

Les også: Norsk kjetting skal heve Costa Concordia

Relativt fornøyd

– Det er begrenset med hva man klarer på ti minutter. Jeg fikk vi høre hvordan kvalifiseringsløpet er videre og fikk navn på riktige personer. Forhåpentligvis fikk jeg skapt en interesse for produktet, sier hun.

– Det blir vanligvis stor interesse rundt produktet vårt, men å ta interessen videre til et nytt prosjekt er vanskelig i denne bransjen. Oljebransjen er konservativ og bruker helst stål, og derfor tar det ofte litt tid med slike nye løp. Men alt i alt er denne måten å gjøre ting på en veldig fin måte å få en rask avklaring på hvordan man går videre. Det er jeg sikker på at mange av de andre selskapene er enig i, sier Ryengen.

Liker konseptet

Også de på den andre siden av bordet er begeistret for konseptet.

– Dette er veldig nyttig. Jeg treffer leverandører og sitter nå og noterer nye leverandører. Faktum er at det holder med ti minutter. Man klarer fint å skjønne hvem de er og hva de kan tilby. På denne måten slipper man lange møter som er lengre enn de trenger å være. Så dette er helt topp, sier Rune Nordland Johnsen, ansvarlig for innkjøpsavdelingen til Kongsberg Oil and Gas.

– Det er interessant å møte mennesker som vil møte oss. Det er mange som kommer med mye interessant som jeg tar med meg tilbake til FMC. Jeg er veldig fornøyd med konseptet, sier Anne Camilla Arnecke i innkjøpsavdelingen til FMC.

Les også:

Her finner de råstoffet til fremtidens supermateriale

Gjør fremtidens fabrikk mer effektiv

Her er en serieprodusert brenselcellebil  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.