TEST: Dropptester av frittfall-livbåter gjøres tradisjonelt i godvær. Nå er båtmodeller for første gang testet under de verst tenkelige værforhold gjennom Livbåtprosjektet. (Bilde: Umoe Schat-Harding)
ENDRES: Dagens belter har for få justeringsmuligheter, noe som kan få fatale konsekvenser dersom du er for stor eller liten. Nye belter skal ha store justeringsmuligheter, og kunne holde igjen den tyngste personen offshore i et verst tenkelig dropp. (Bilde: OLF)

Må lage tryggere livbåter

Livbåtprosjektets første rapport er klar. Den tar for seg G-krefter og belastninger plattformansatte kan bli utsatt for ved dropp fra frittfall-livbåter.

I den første rapporten er fem av 16 livbåttyper testet. Dette er de vanligste livbåttypene på sokkelen, og også de som gir høyest G-belastninger ved dropp. 173 av 212 frittfall-båter er omfattet av testen.

Vil rette opp mangel

Schat-Harding, som har levert 131 frittfall-livbåter av ti ulike typer til norsk sokkel, er ferdig med testingen av nye fempunktsbelter. Sledetester er gjennomført for å finne optimal plassering av beltene på kroppen, og nå jobbes det med tilpasning av beltene mot setene i båten.

– Det er viktig å ta hensyn til variasjoner i personstørrelse: Beltet skal sitte enten du er liten eller stor, noe som har vært mangelfullt i tidligere design. I tillegg må vi ta hensyn til at de nye redningsdraktene sitter annerledes enn de gamle, så vi er sikre på å se helheten og få med alle forhold i testingen, sier Arild Lokøy, som er gruppeleder for utvikling hos Schat-Harding.

Bytter alle seter

Det er allerede klart at setene på flere båttyper, både fra Schat-Harding og Norsafe, må byttes ut for at de nye beltene skal kunne brukes. Utskifting skal foregå offshore.

Norsafe, som har levert 81 båter av seks ulike typer på sokkelen, skal bytte ut samtlige seter.

– Vi har kommet veldig langt, og har konstruksjon både av sete og belte klart. Nå er vi klare for å bygge former, og venter på kriterier for personvekt fra OLF-prosjektet, sier administrerende direktør Geir Skaala i Norsafe.

Han antar de skal kunne gjøre seg ferdige med all utskifting av belter og seter på mellom 18 og 24 måneder fra de mottar en ordre.

– Dette er nytt for alle. Vi vet at livbåtprodusentene jobber på spreng, og vi må lage en arbeidsplan for hvilke installasjoner som skal prioriteres først når utskiftningene begynner, sier kommunikasjonsrådgiver Kjetil Hjertvik i OLF.

Uklare vektkriterier

Han sier det ennå ikke er klart hvilke vektkriterier som blir gjort gjeldende når de nye reglene trer i kraft.

– Vi skal gå gjennom rapporten og se hva vi kan og bør gjøre, og hva som er praktisk mulig å gjennomføre. Her vil vi også gjennomgå vektkriterier både for eksisterende og nye båter, sier Hjertvik.

Han mener at det foreløpig er umulig å si om de nye kravene for eksempel kan hindre personer med noen ekstra kilo på kroppen fra å jobbe offshore.

– Vi forskutterer ingenting. Alt dette må bestemmes i dialog med fagforeninger, myndigheter og andre involverte parter. Men disse testene tar høyde for verst tenkelige treff i verst tenkelige værforhold og situasjoner, så risikoen generelt er mye lavere enn det disse beregningene viser, sier Hjertvik.

Ingen kommentar

Petroleumstilsynet (Ptil) vil sette seg grundig inn i rapporten før de kommenterer den.

– Vi forventer at hver enkelt aktør med ansvar for å oppfylle regelverket vurderer hvilke konsekvenser dette vil ha for egen virksomhet, slik at de kan garantere sikker evakuering under alle forhold. Rapporten i seg selv vil vi ikke kommentere før vi har satt oss inn i funnene, sier pressekontakt Ole-Johan Faret i Ptil.