TVILER: Randi Flesland tviler på om StatoilHydro klarer å nå sine omstillingsmål. (Bilde: Anders J. Steensen)

– Må ha de ansattes støtte

  • Olje og gass

Stavanger: Kommende direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland jobber nå som rådgiver i IBM.

Nylig deltok hun på et seminar om integrerte operasjoner i olje- og gassbransjen. I sitt foredrag kom hun også inn på StatoilHydro som skal endre sin driftsorganisasjon for virksomhetene på norsk sokkel.

220 stillinger skal vekk offshore, 680 personer må over i annet arbeid eller fratre med 58+ fallskjermer. Selve driftsorganisasjonen blir ny med aktivitet på land som blir felles for alle installasjoner til havs.

Likt

Forslaget har blitt mottatt med skepsis i StatoilHydros driftsorganisasjoner, og YS-forbundet SAFE maner til kamp fordi de mener organisasjonsendringer går ut over sikkerheten.

– Dette minner veldig om den situasjonen jeg opplevde i Avinor. Store deler av Avinors organisasjoner rundt på flyplassene var enige i de omstillingene vi måtte gjøre. Mens det stoppet da vi kom til flygelederne. Der var motstanden total, sier Randi Flesland.





Sikkerhetsorganisasjoner

Hun mener det er forholdsvis enkelt å få medarbeidere til å endre arbeidsoppgaver og posisjoner i deler av organisasjonen som driver utadrettet virksomhet, mens det er vanskelig i rene driftsorganisasjoner.

– Disse jobber med sikkerhet. Der vil alle argumentere for at endringer går ut over sikkerheten, les trygghet, og de vil motsette seg ethvert forsøk på endring. Slik var det med flygelederne, og slik tror jeg det er i StatoilHydros driftsorganisasjoner, sier Randi Flesland.





Krevde bedre sikkerhet

Randi Flesland har lang erfaring fra lederfunksjoner i Norge. Hun har vært økonomisjef og visekonsernsjef i NSB, og fra 2000 til 2005 var hun administrerende direktør i Avinor, det statlige selskapet som driver de fleste flyplassene i Norge. Det var i denne stillingen hun fikk bryne seg på flygelederne.

– Årsaken var at vår eier, staten, ville øke sikkerheten på flyplassene etter at vi ble skilt ut fra Luftfartsverket. Vi fikk et krav om å investere og oppgradere sikkerhetssystemene. Dette var investeringer i hundremillionersklassen uten at det fulgte med penger fra eieren. Dermed måtte vi endre driften og gjennomføre en rekke omstillingstiltak.

– Den eneste måten å gjøre dette på var å endre driftsformene på flyplassene. Vi fikk med oss de fleste av flyplassjefene på dette sammen med personalet, men da vi kom til flygelederne, ble vi møtt med sterke protester og motstand i form av forskjellige aksjoner, ikke ulikt det vi har sett i politiet, sier Flesland.





Menneskelig faktorer

Til slutt ble situasjonen så tilspisset at Flesland måtte fratre sin stilling.

– Likevel følte jeg at vi hadde fått til noe. Vi hadde oppgradert sikkerhetssystemene til dagens standard, vi fikk bedre drift på flyplassen, overskuddet vokste og vi kunne, som de eneste i Europa, senke flyplassavgiftene. Lærdommen fra dette er at den menneskelige faktor må inn så tidlig som mulig i omstillingsprosesser i sikkerhetsorganisasjoner. Hvis ikke, vil de mislykkes, sier Flesland.





Tror 58 + vil løse flokene

– Omstillingsprosessen går videre. Vi regner med å komme i mål og at de pakkene vi tilbyr de ansatte i tidligpensjon vil bidra til å løse de utfordringene vi har, sier informasjonsdirektør i StatoilHydro, Ola Morten Aanestad.

StatoilHydro har tilbudt de ansatte ved innretningene til havs og ved landanleggene de samme fordelaktige tidligpensjonsordningene som de ansatte ved kontorene på land fikk i 2007.

Det betyr 75 prosent av lønn, uten reduksjon i pensjonen fra fylte 67 år og muligheter for å ta seg fullt betalt arbeid hos en ny arbeidsgiver.