(Bilde: Anders J. Steensen)

– Må bygge mer i utlandet

Hovedsatsingsområdet for Aker Solutions er Russland og områdene rundt Det kaspiske hav.

– Vi har store kontrakter for å utvikle Kasaghan, og den siste kontrakten er en tidligfasestudie for produksjonsfartøyet for Sjtokman-utviklingen. Vi har også et 20-talls kontrakter for tidligfasestudier for andre prosjekter, men om disse vil bli realisert, er mer usikkert, sier konsernsjef Simen Lieungh.

Les også: Forberedt på det verste

Teknologi fra Norge

– Hvordan vil prosjektene i Russland og Aserbajdsjan påvirke sysselsettingen her i landet?

– Alle konseptstudier, tidligfasestudier og teknologiutvikling kjøres her i huset. Når vi kommer over i faser hvor det er aktuelt med detaljarbeider og bygging, må vi regne med å gjøre mer av dette lokalt i de landene vi arbeider. Vi vet at russere er flinke, men de har liten eller ingen erfaring med offshorearbeidet. De har gjort mye rart, noe riktig, men det meste har dessverre gått galt. Vi ser at en rekke prosjekter har fått store vanskeligheter og forsinkelser. Derfor har vi mye å bidra med og kan bygge opp gode konkurransedyktige organisasjoner i disse landene.



Til Finnmark?

– Vil Sjtokman-prosjektet innvirke på Aker Solutions virksomhet i nord, som i Finnmark og Troms?

– Vi hadde et konsept for Goliat som skulle bidra til å bygge opp en organisasjon i nord. Da håpet vi at dette skulle kvalifisere oss for å delta i Sjtokman-prosjektet. Nå ble det ikke noe Goliat-prosjekt, kun en konseptutvikling. Hva som vil skje videre med dette prosjektet, er det Eni som bestemmer. Om vi vil bli mer involvert, får tiden vise. Vi ser helt klart at uansett kommer vi til å styrke oss i nord for å kunne håndtere prosjekter herfra. Vi ser mot både Sjtokman, Yamal og Petsjora-området. Dette ser vi sammen med at vi bygger opp en organisasjon på russisk side.



Oppsigelser

– Hva vil skje ved verftene etter at både Aker Spitsbergen og Aker Barents er klare og Gjøa-prosjektet går mot en avslutning? Det er jo ingen større prosjekter i emning?

– Vi overleverer Aker Spitsbergen denne uken, mens Aker Barents skal overleveres om to måneder. Det gjenstår fortsatt noe reparasjonsarbeider, men det gjøres etter at riggene er levert. Vi håper å kunne fylle opp deler av verkstedene med vedlikehold og modifikasjonsarbeider. For det er stor aktivitet på dette på norsk sokkel, sier Lieungh.