UNIKE MULIGHETER: ¿ Vi må våge å si at vi skal bli verdens beste skipsfartsnasjon, sier Karl Erik Kjelstad. (Bilde: Anders J. Steensen)

Må bli best

  • nettarkiv

Karl Erik Kjelstad er ikke imponert over professor Guttorm Schelderups Rederiskatteutvalg. Innstillingen overlevert til Finansdepartementet i NOU 2006:4 anbefaler at norske rederier bør beskattes likt med andre norske aksjeselskaper.

– Verden ser annerledes ut fra Nord-Vestlandet enn fra Handelshøyskolen i Bergen. Se på den maritime klyngen som er bygget opp rundt Ålesund, Ulsteinvik og Fosnavåg. Kom ikke her å si at aktive rederier ikke har betydning for lokalsamfunnet. De er drivkraften, sier Kjelstad.

– Norge har et godt utgangspunklt for maritim sektor. Vi har rederier, leverandører, skipskonsulenter, skipsmeglere, forsikring og finansvesen i verdensklasse. Vi bør gjøre alt for å beholde rederiene. Da må vi tilby rederiene samme beskatning som våre konkurrenter, om ikke bedre.





Puslete myndigheter

En av årsakene til at shippingmiljøet reagerer på Schelderup-utvalgets innstilling er at den bryter med Skipsfartsmeldingen som ble vedtatt i fjor. Også denne skapte debatt, ikke minst rundt rederibeskatningen. – Vi må huske på at det foregår en kamp mellom nasjonene om å kunne tilby de beste vilkårene for rederiene. Det blir puslete når vi skal ha de samme rammer som våre konkurrentland. Med de forutsetningene Norge har, bør vi ha verdens beste rammebetingelser for skipsfartsnæringene.

– Vi må tørre å si at vi skal være best også på rammebetingelser. Vi bør ikke skusle bort sjansen på å videreutvikle en bærekraftig maritim industri ved en såkalt næringsnøytral politikk, understreker Aker Yards-sjefen. – For meg er næringsnøytral politikk like meningsløst som om i Aker Yards ikke skulle hatt en strategi for vår virksomhet.