BILLIG I DRIFT: Denne LED-armaturen som ENØK-Ingeniør Christian Roger Torp holder er en 31 watt LED-lampe som erstatter en 125Watt kvikksølvdamplampe. I disse dager kommer en ny utgave av 20-watts utgave av LED-lampen med samme lysutbytte. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Lysdioder vil overta veibelysningen

Selv om LED kan tilby høyt lysutbytte i lumen/watt, er det lavtrykk natrium som er best med rundt 220 lumen/watt. Mest brukt i Norge siden 80-tallet er likevel høytrykknatrium med noe bedre fargegjengivelse og ca. 120 lumen/watt. LED leverer noe over halvparten. Likevel er teknologien konkurransedyktig allerede.

Det er ikke bare utbyttet fra lyskilden som betyr noe, men hvor mye lys som leveres på veien, og her kommer optikken eller distribusjonen til hjelp.

Mens lav- og høytrykk natrium er lyskilder med lang brenntråd, er LED konsentrert i et punkt. Det gjør at bare 60 prosent av natriumdamppærenes lys kommer dit det skal mens 90 prosent av LED-lyset finner veien. Presisjonen til LED har stor betydning for energiregnskapet.

Vill vest i markedet

– Det er litt vill vest i dette markedet nå fordi så mange bare snakker om lysfluxen fra selve kilden. Det som er interessant er hele systemet fra driverelektronikken til lyskilden, optikken og alt det andre som trengs for å belyse veien med høy presisjon. Hele armaturen skal vare i mange tiår og den må være forberedt på teknologiskifter, for de kommer. Det vi har sett er at LED har doblet lysutbyttet på de siste par årene og det tror vi vil oppnå en dobling til innen fem år. Derfor er det viktig at dagens armaturer, som ofte utstyres med en høytrykk natriumdamp eller metallhalogen lyskilde i dag enkelt kan bytte til LED om ganske få år, når lysutbyttet er høyere og prisene lavere enn i dag, sier ENØK-Ingeniør Philips Norge, Christian Roger Torp.

Veldig stort sparepotensial

Han peker at LED vil betyr et betydelig fall i energiforbruket til veibelysning. Ikke bare fordi lysutbyttet øker, men også fordi man kan regulere utbyttet gjennom dimming. Det viktigste er å ha best mulig belysning om morgenen og om kvelden når trafikken er størst, men om natten kan energiforbruket senkes til 35 prosent og allikevel bevare trafikksikkerheten.

– På denne måten kan van spare 70 prosent av det totale energiforbruket, sier Torp.

Tror på LED

– Trenden er entydig. Veibelysning vil bli LED-basert, men det er litt tidlig ennå. I Drammen har vi en prøvestrekning på 700 meter med 19 master fra tre ulike leverandører hvor vi samler erfaring. Det er et par år til det virkelig tar av. Da regner jeg med at utviklingen har brakt både lysutbytte opp og prisen ned. I tillegg trenger vi lyskilder hvor selve lyskilden kan byttes ut. Noen kommuner har nok vært litt tidlig ute og anskaffet integrerte LED veilys og det vil nok på sikt vise seg å være lite klokt, sier belysningsplanlegger Arne Jørgensen som arbeider som konsulent for Statens vegvesen i Buskerud.

Han forteller at LED ikke er den eneste lysteknologien som har utviklet seg. Philips Cosmopolis er en variant av høytrykk natrium som kombinerer en varmhvit fargetemperatur og omtrent det samme lysutbytte til en lavere pris.

Lysfarge er viktig

Det gule lyset fra de tradisjonelle natriumlampene er på vei ut. Slike har en fargetemperatur på rundt 2200 grader Kelvin, mens vanlige lyspærer ligger på rundt 2700.

– Fargetemperaturen er en del av lyskvaliteten vi opplever. I et prøveprosjekt i Drammen har vi satt et maksimum på 4500 Kelvin, men jeg mener rundt 3000 grader er det mest korrekte.