Illustrasjonen til Norconsult viser hvordan nye Lysaker stasjon vil bli når den forhåpentligvis er klar om fire år.

Lysaker stasjon utvides

  • nyheter_bygg

Lysaker stasjon har 20.000 arbeidsplasser i en radius av 800 meter fra stasjonen og er landets tredje største stasjon målt i antall passasjerer.

Jernbaneverket håper å ferdistille arbeidene i 2009, men dette avhenger av Stortingets velvilje under de årlige budsjettbehandlingene.

Knutepunkt

Den nye stasjonen utvides fra to til fire spor og får ny bussterminal, daglig stopper mer enn tusen busser ved stasjonen.

Parsellen Lysaker stasjon er 1,2 km lang. Den starter ca. 300 meter øst for Lysakerelva og fortsetter fram til ca. 300 meter vest for Vollsveien bru. Stasjonen utvides fra to til fire spor, med de nye sporene på nordsiden.

Verneverdig bru

Det skal bygges ny jernbanebru over Lysakerelva, parallelt med den gamle steinhvelvbrua fra 1913. Nybrua tilpasses den gamle, som er et verneverdig kulturminne.

Det bygges også ny bru over sporene i Vollsveien, som legges om på en strekning.

Nord for stasjonen bygges et atkomsttorg med drosjeholdeplass og plass for av- og påstigning. På sørsiden blir det et tilsvarende atkomsttorg på Lysaker torg, med gangbru over til stasjonen.

Automatbane

Det blir heis og trapper mellom de tre nivåene på stasjonen - gangbrua, plattformene og et gjennomgående gangareal på bakkenivå under sporene.

Den planlagte automatbanen til Fornebu skal ha Lysaker som endestasjon.

De delene av Fornebubanen som skal ligge under jernbanen, planlegges bygd samtidig med de øvrige arbeidene på stasjonen, opplyser Jernbaneverket.