SAMFERDSEL

Lynrask og dieselgjerrig VW

SPEEDY: Karbonfiber/plast, aluminium og den nye generasjonen turbodieselmotor, er en sterk kombinasjon. La oss håpe at den peker inn i en fremtid der du kan kjøre sprek bil uten å forurense så altfor mye.
SPEEDY: Karbonfiber/plast, aluminium og den nye generasjonen turbodieselmotor, er en sterk kombinasjon. La oss håpe at den peker inn i en fremtid der du kan kjøre sprek bil uten å forurense så altfor mye. Bilde: VW
Stein Bekkevold
11. nov. 2005 - 14:28

Volkswagens EcoRacer hevdes å være historiens mest økonomiske og miljøvennlige dieseldrevne sportsbil, ifølge Volkswagen selv.

Som om en bil kan være miljøvennlig. Muligens kan den være litt mindre miljøskadelig.

Turbodieselmotoren på 100 kW/136 hk bruker 0,34 liter per mil i gjennomsnitt, og klarer likevel å drive bilen fra 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder. Om du absolutt må.



Gjerrig lettvekter

Viktigere er at du kan kjøre 1000 kilometer på 30 liter diesel. Fremtiden er ”grønn” og mer miljøbevisst, og Volkswagen EcoRacer kan dermed være prototypen som viser vei for neste generasjon biler.

Bilen ble vist under bilutstillingen i Tokyo og er et bevis på at kjøreglede og miljø kan kombineres.

Takket være karosseri i karbonfiberforsterket plast og øvrig bruk av lettvektsteknologi – med heftig innsats av aluminium - veier bilen 850 kilo.

Prototypen har en topphastighet på 230 km/t og et forbruk på nevnte 0,34 liter per mil.



Gøy på jobben

Dette er i første rekke et forskningskjøretøy. Men hvem har sagt at forskere ikke skal ha det gøy?

Konseptbilen har et utseende som understreker egenskapene: Den er lav, kompakt og har det gutta med spritstiftene kaller ”sterke linjer”.

Bilen er 3,77 meter lang, 1,74 meter bred og 1,21 meter høy og kan med enkle håndgrep forvandles fra coupé til roadster eller speedster. Om du vet forskjellen.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.