LYS FRAMTID: Etter å ha jobbet hardt i årevis, har endelig gründer og lydfrik John Torger Skjelstad fått gjennombrudd med sin unike lydteknologi Track The Actors. (Bilde: Espen Leirset)
GRAFISK VISNING: Slik ser Track the Actors lydsystem ut for lydteknikeren. Dette er fra forestillingen Les Miserables på Trøndelag Teater. (Bilde: TTA)
LYS FRAMTID: Etter å ha jobbet hardt i årevis, har endelig gründer og lydfrik John Torger Skjelstad fått gjennombrudd med sin unike lydteknologi Track The Actors. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
LYS FRAMTID: Etter å ha jobbet hardt i årevis, har endelig gründer og lydfrik John Torger Skjelstad fått gjennombrudd med sin unike lydteknologi Track The Actors. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
GRAFISK VISNING: Slik ser Track the Actors lydsystem ut for lydteknikeren. (Bilde: TTA)

Lydrevolusjon fra scenen

  • ikt

VERDAL: Tidligere i vår tok Royal Albert Hall i London i bruk den unike teknologien under forestillingen La Boheme.

Det samme har Trøndelag Teater gjort på sin kjempesatsing Les Miserables.

Nå jobber tomannsfirmaet Track the Actors (TTA) med å få flere store scener i London på kroken.

– Egentlig skulle vi bare teste systemet i Royal Albert Hall, men testene gikk så bra at systemet ble brukt under forestillingen, sier den trønderske lydfriken og gründeren John Torger Skjelstad til Teknisk Ukeblad.

Forrige uke hadde TTA foredrag på Broadway med scenefolk fra hele USA og Canada som tente på det nye produktet.





Slik fungerer det

Poenget er at lyden ut til publikum skal ha en retning, slik at publikum ut fra lyden får et inntrykk av hvor skuespilleren står på scenen.

Lydpanoreringen vi alle har hørt i en kinosal har hittil kun vært mulig å gjenskape på teaterscenen hvis en lydtekniker styrer panoreringen manuelt.

Track the Actors-teknologien har automatisert og foredlet dette prinsippet, som kalles Haasteoremet. Enkelt fortalt går det ut på at hjernen oppfatter lyden å komme fra den retning hvor lyden først kan høres.

Når skuespilleren står til venstre på scenen, kommer dermed lyden fra venstre høyttaler noen hundredels sekunder før lyden fra høyttaleren til høyre.

– Dette har vi kombinert med Radionors avanserte posisjoneringsteknologi, Cordis RadioEye. Systemet posisjonerer skuespillerne med en nøyaktighet på en halv meter, forklarer den entusiastiske sivilingeniøren.

Skjelstad møtte for øvrig gründeren av Radionor under studietiden ved NTNU.

Sa opp jobben

Etter å ha sagt opp sin faste jobb og investert masse tid og krefter i selskapet, føler Skjelstad endelig at arbeidet begynner å bære frukter.

– Vi fikk masse publisitet da Royal Albert Hall brukte oss. Vi har blitt kontaktet av sceneinstitusjoner i Shanghai, West End i London, Canada, Danmark, Sverige og Norge. Nå er framtiden lys. Men ta gjerne med at vi er på jakt etter investor! avslutter Skjelstad.