KRAFTIG: Nye Mercedes GL er fem meter lang og to meter bred og veier to tonn. Den skrever elegant over en bekk med vanndyp 600 millimeter og klatrer gjerne i en 45 graders skråning - men beskatningen av effekt gjør bilen temmelig kostbar. (Bilde: MERCEDES)

Luksus fjellklatrer

  • samferdsel2




Du får den med alt fra en noenlunde snill V6-motor til digre V8’ttere med kW og hk og Nm nok til alle.





Børstraktor? Jo da. Nyttekjøretøy?

Vel, mange kjøper kanskje noe som er litt enklere og mer i retning av gammel Land Rover.

Offroader

Men for all del, test denne tyskamerikaneren (fra Alabama) i ekkelt terreng og du merker fort at maskinen kan å ta seg fram, i tillegg til å ta seg ut.





Du får selvsagt masse plass i alle retninger inn i noe så digert og trenger du mer, trykker du på en knapp.

Med en svak summing forsvinner det ene baksetet etter det andre – det er syv seter i alt – ned i gulvet. Helt James Bond.

Fjellsugen

Skal du til fjells får du enorm hjelp av et særdeles effektivt stabiliseringsprogram (ESP) og effektiv kraftfordeling mellom de to drivakselene, samt differensialsperre på begge aksler pluss i midten.





Dyrt? Avsindig. Med den særnorske fiskal-ideen å beskatte motoreffekt snarere enn utslipp, blir det fort godt over millionen for dette nyttekjøretøyet. Men stikk innom en Mercedesbutikk og sjekk. Og ta deg en real prøvetur!