TRE GLADE: De tre elevene (f.v.) Leroy Lobo, Joachim Stadum og Tor-Rrik Støvland.fra Flylinja på Skedsmo videregående skole gjorde det skarpt ved en engelsk, internasjonal sommerskole for slike studenter. Skolen har 72 slike elever. Flylinja har egen "hangar" med bl. et utrangert F-5 kampfly som undervisningsobjekt (bak). (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)

Luftfart lokker ungdom

  • Motor

Internasjonal luftfart trenger flere folk i framtida. Sommerskolene er ett av tiltakene som skal sikr erekruttering.

Sommerskolen er både vennlig kappestrid og gir en god porsjon læring.



Tolv nasjoner deltok på skolen: Storbritannia, Tyskland, Italia, Spania, Danmark, Hellas, Norge og Sveits. De tre norske deltakerne på IASS går på Flylinjen på Skedsmo videregående skole.

Hvert lag besto av tre elever (16-18 år) og en lærer/mentor. Lagene konkurrerte med hverandre, og det kåres én vinner - og ingen tapere.



Flyging også



Alt foregikk på engelsk og lagene hadde forberedt en presentasjon på et konkret tema alt i mai.

De møttes ved Cranfield University i Storbritannia 13. august og var der en uke. De fikk der tre nye oppgaver, og undervisning med både teori og flygning - og sightseeing i London.



72 elever



Flylinjen utdanner flymekanikere og avionikere, og er den største av fire videregående skoler i Norge med denne utdanningen.

Flylinjen har 72 elever i 6 klasser, og 15 lærere og fire administrativt ansatte. Hovedansvarlig er Ole G. Bigum.



Blir lærlinger



Etter 3-årig videregående utdanning, hvorav 2 år som elev ved Flylinjen, er eleven klare til å begynne som lærling i en bedrift.

Flylinjen er PART - 147 godkjent, noe som gjør elevene kvalifisert til jobb i europeisk luftfart. Skolen ligger i utkanten av Lillestrøm sentrum, rett ved Kjeller flyplass.

Enormt behov

Luftfartsindustrien i Europa har meget stort behov for teknisk personell. Men antallet studenter som satser på slik utdanning er synkende, og har i flere år vært lavere enn industriens behov.

Industrien tar flere initiativer på ulike nivå og i ulike land for å få ungdom interessert i luftfart, og støtter ulike nasjonale og internasjonale prosjekter.

International Aerospace Summer School (IASS) ved Cranfield University i Storbritannia er et slik.

Universitetet ble etablert i 1946 og er i dag et av Vest-Europas største sentre for strategisk og anvendt forskning, utvikling og design.



EADS er med

Eurofighter-partnerne Alenia (Italia), BAE Systems (Storbritannia) og EADS (Tyskland og Spania) støtter allerede egne prosjekter.

På sine nettsider opplyser de at de ser den nye International Aerospace Summer School (IASS) som et perfekt prosjekt for å inspirere ungdom til å tenke på teknisk utdanning innen luftfart.

Flere flytyper

IASS er ikke fokusert på Eurofighter Typhoon spesielt. EADS har foreslått dette flyet som nytt kampfly for Norge når våre F-16 er utslitt. Stortinget må bestemme flykjøpet senest i 2008. Kandidater til nytt kampfly er - foruten Typhoon - amerikanske JSF F-35 (ikke ferdig utvilet), franske Rafale og svenske JAS Gripen.