Lovsang til realistene

Slik innledet en inspirerende og entusiastisk assisterende direktør i Norsk Hydro, Ragnhild Sohlberg, sitt foredrag for Realistene i NIF på årsmøtet i Langesund.

Grekernes amfi, boktrykkerkunsten, telefonen, C14-datering, vår høye levealder, tingene rundt oss, kunst og kultur er alle et resultat av teknologisk forskning og utvikling. Ifølge nobelprisvinner i økonomi, Robert M. Solow, er teknologien en nødvendig forutsetning for økonomisk vekst. Rekrutteringssituasjonen er imidlertid bekymringsverdig, ikke bare i Norge, men i hele EU. Fordi realfag tar tid å tilegne seg, skapes det ikke nye realister natten over.

Den fødte forsker

Mennesket er den fødte forsker. Barn eksperimenterer, spør og graver fra de er en neve stor. Voksne som selv har et positivt forhold til teknologi, kan stimulere barna ved sitt nærvær, hevder Sohlberg. Hun antyder mellom linjene at realistene har viktige og utfordrende oppgaver i hjemmet og sitt nærmiljø. – Bevar barnas nysgjerrighet på teknologi, oppfordrer hun.

Påvirkningskraften fra mediene kan bli brukt på samme måte ved å presentere vitenskapelig stoff tilpasset barns nivå og ferdigheter. Fra India hentet Sohlberg eksempler på hvordan aviser regelmessig har egne sider med science-stoff beregnet for unge lesere.

– Gi barn en stimulerende skolesituasjon med spenning og utfordring på det teknologiske området helt fra skolestart. Teknologien bak GameBoy-spillene er imponerende. Anvendt i en undervisningssituasjon og med rett innhold gir dette store muligheter. Gjennom Internett har vår generasjon muligheter som aldri før. I cyberspace kan vi gjennomføre virtuelle bedriftsbesøk, jobbe i vårt eget laboratorium, eksperimentere og reise i rom og tid bare forholdene blir lagt til rette, sier Sohlberg.

Sats på lærerne

Skolen trenger dyktige og teknologisk interesserte lærere med kunnskap om naturfag og matematikk på alle trinn. De har behov for gode arbeidsbetingelser og faglig oppdatering, er Sohlbergs budskap. Inspirerende lærere er nøkkelpersoner i forhold til elevenes valg av studieretning og yrke.

Samarbeid mellom skole og næringsliv kan gi gevinster begge veier. Norsk Hydro har etablert positiv kontakt og samarbeider med flere skoler og klasser på ulike nivåer. I bedriftene finnes folk med lang erfaring fra prosjektarbeid – skolenes nye undervisningsform. Elevene får gjennom bedriftskontakt utvidet sine kunnskaper om mulige yrkesvalg og hva som skjer i en bedrift. Foredrag, bedriftsbesøk og andre tiltak rettet særskilt mot lærerne, gir dem nye impulser og økt viten om arbeidslivet utenfor skolestua.

Det nyopprettede Renate-senteret ved NTNU, der Sohlberg er rådsleder, har som målsetting å arbeide for å bedre rekrutteringen til naturvitenskapelige og teknologiske studier i Norge. Sentrets nettsider skal være et ressurssted og aktiv møteplass for alle som ønsker å bidra til å styrke realfagenes stilling i det norske samfunnet.

– Vi trenger flere, både kvinner og menn, som velger realfagsutdanning. Det er kanskje ikke den letteste veien å gå, men det er en spennende vei. Utfordringene for realister står i kø, både nasjonalt og globalt, sier Ragnhild Sohlberg.