Lønnsom på rekordtid

  • ikt

Etter å ha startet opp i den verste nedgangstiden på lenge, endte det første fulle produksjonsåret for fredrikstadbedriften imponerende nok med overskudd.

Det til tross for at vanlige investeringskilder som SND ikke ville røre prosjektet med ildtang.

Kanskje ikke så rart at projectiondesign fikk Rosingprisen som årets IT-bedrift.

Nisjer

- Det er riktig at konkurransen fra lavkostland er drepende i de fleste segmenter. Derfor vil vi aldri satse på produkter som konkurrerer i massemarkeder, sier adm. direktør i projectiondesign, Jørn Eriksen . I markedet for avanserte produkter derimot, er det store muligheter for innovative bedrifter som projectiondesign mener Eriksen.

Selv om volumene som produseres i Fredrikstad kan høres store ut, er de altfor lave for å interessere aktørene i massemarkedet. Utfordringen til bedriften er derfor å utvikle stadig mer avanserte produkter etter hvert som teknologiutviklingen gjør at massemarkedet spiser seg inn mot deres område.

Eriksen er ikke enig i at Norge er et høykostland på alle områder. - Vi har svært billige og innovative ingeniører i forhold til land vi konkurrerer med, sier han. Problemet er at det offentlige og spesielt politikerne ikke motiverer til nyskapning. Norske politikere og byråkrater burde tatt seg en studietur til Taiwan for å se hvordan det skal gjøres. De må få tilbake troen på at det går an å lykkes med annet enn oljebasert industriproduksjon her i landet.

Kjapp start

projectiondesign ble etablert i 2001 av sentrale personer fra utviklingsmiljøet i ASK / InFocus sammen med industridesigner Bård Eker, alle fra Fredrikstad- distriktet.

Gjennom 2.halvdel av 2002 og 2003 ble virksomheten bygget opp til en fullverdig projektorfabrikk. Selskapets rundt 30 personer står for alle funksjoner fra utvikling, produksjon og salg sammen med Bård Eker design som ligger like i nærheten. Rundt halvparten av de ansatte er ingeniører. I fjor produserte bedriften mer enn 3000 projektorer og rundt 95 prosent av produksjonen ble eksportert.

Selskapet ønsker å vokse, men vil aldri bli noen gigant. Målet er teknologisk ledelse og lønnsomhet. De vil bygge ut kapasiteten til å kunne produsere 1000 enheter i måneden og det vil de gjøre med en så liten og flat organisasjon som mulig.

- Alle skal ha ansvar for sitt område og vi tilstreber en flat organisasjon med så få sjefer som mulig, sier Eriksen.

Teknisk ledelse

For et år siden lanserte projectiondesign sin første modell; F1, med en ytelse ingen andre i verden kunne konkurrere med. Samtidig har selskapet bygget videre på F1 og skapt flere ulike modeller på samme plattform. Mens F1 er beregnet på et krevende profesjonelt marked er søsterproduktet Action Modell One er en hjemmekinoprojektor.

- Vi vil ikke konkurrere på pris, sier Eriksen. Vi jobber i er high-end markedet hvor det er mulig å få betalt for å ligge foran konkurrentene.

SElskapet vet at om noen år kommer dagens high-end produkter til å være billige standardprodukter som masseproduseres i Kina.

Bygger selv

Dagens grunnkonstruksjon er blitt til fire ulike produktgrupper og det er et konsept selskapet ønsker å videreføre. Målet er å utvikle en ny plattform i året og bygge den ut med forskjellige varianter for å dekke de ulike nisjene i markedet. I tillegg kommer OEM-produksjon med varianter til andre leverandører slik som Toshiba.

- I det markedet vi opererer i, må vi ha kontroll med alle ledd i utviklingen, sier Eriksen: - Vi utvikler vår egen optikk og det gir oss en unik kontroll med lys og termikk. De fleste konkurrentene kjøper inn slike komponenter og det fratar dem muligheten til å optimalisere hele konstruksjonen. I tillegg har vi mellom 15 og 20 underleverandører.

Norwegians only

projectiondesign selger hjemmekinoprojektorene direkte fra fabrikk rundt 50 prosent billigere enn på andre markeder hvor salget går gjennom distributører og forhandlere.