Kongsberg Automotive produserer bildeler. (Bilde: Kongsberg Automotive)
Kongsberg Automotive produserer bildeler. (Bilde: Kongsberg Automotive)
Høy lønn: Norske lønninger gir utfordringer i et knallhardt marked. (Bilde: Mediafoto as)
Olav Volldal i Kongsberg Automotive kjemper for holde produksjonskostnadene nede. (Bilde: Kongsberg Automotive)

Lønnskostnadene avgjør utflytting

  • produksjon

Bilbransjen er et av verdens tøffeste markeder med stadige prisreduksjoner og økende råmaterialpriser. Men den norske bildeleprodusenten Kongsberg Automotive klarer fremdeles å hevde seg.

- Vi må velge mellom enten å automatisere eller flagge ut produksjonen når lønnsandelen av et produkt kommer over 10 prosent, sier Olav Volldal, konsernsjef i Kongsberg Automotive.



Fortsatt hjemmeproduksjon

Bedriften flytter stadig mer av produksjonen ut av landet. I 1995 foregikk all produksjon i Norge. I dag har bedriften 19 enheter i 12 land.

– Det er vanskelig å oppnå lønnsomhet ved produksjon i Norge hvis den direkte lønnsandelen for et produkt overstiger 10 prosent. Derfor er høyt automatisert produksjon nødvendig for å beholde produksjon i Norge.Vi må selvfølgelig også tilby gode produkter med bedre funksjonalitet enn konkurrentene, sier Volldal til Teknisk Ukeblad.



En femtedel av lønna

Ifølge NHOs medlemsblad Horisont har Kongsberg Automotives forskjellige produkter ulik grad av direkte lønnsinnhold, fra 5 til 50 prosent av salgsprisen.

Hvis et produkt har lønnskostnader på 10 prosent, kan de presses ned til 2 prosent ved å flytte produksjonen til et lavkostland som Polen hvor lønnskostnadene utgjør en femtedel av norsk lønnsnivå. Men samtidig vil en del andre kostnader øke. Da kan produksjonen like gjerne beholdes i Norge. Hvis lønnsandelen er 50 prosent, kan man spare 80 prosent av de direkte lønnskostnadene ved å overføre produksjonen til Polen. Dermed blir lønnsandelen redusert fra 50 til 10 prosent av salgsprisen ved å flytte ut.

Det er ikke automatisk slik at alle produkter med en lønnskostnad på over 10 prosent er lønnsomme å produsere utenfor Norge. – Å ha kort avstand mellom utvikling og produksjon er også viktig, ifø lge konsernsjefen.



Billige tibud

Volldal frykter at kampen om arbeidskraft fra olje- og gassbransjen presser lønningene i Norge ytterligere opp. Han mener det er en illusjon å tro at ingeniørlønningene i Norge er konkurransedyktige sammenlignet med de fleste andre land.

– I Kina utdannes det, etter hva jeg har hørt, mellom to og tre millioner ingeniører hvert år. Og vi får tilbud fra ingeniørfirmaer i India på enkle ingeniørtjenester til en brøkdel av norske kostnader. Vi kan ikke konkurrere på lønn med disse landene, men lønnsdannelsen i Norge bør inspirere til konkurranse, sier han til Horisont.