Tormod Haugstad er ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad. (Bilde: Tove Breistein)

Lommeboka styrer miljøvennligheten

  • tumener

Regjeringen Stoltenberg har sagt at de har som mål å følge EUs krav om at 20 prosent av energibehovet skal komme fra fornybare ressurser innen 2020. Derfor står det også i Soria Moria 2 at regjeringen skal følge opp bioenergistrategien og sikre målrettet og koordinert virkemiddelbruk for økt utbygging av bioenergi.

Statsminister Jens Stoltenberg har stått for både strategibrudd og mangel på virkemidler ved at han i fjor høst tvang gjennom den såkalte autodieselavgiften.





På Averøya åpnes i disse dager Europas største pelletsfabrikk, men paradokset er at det er billigere for Biowood Norway å hente trær fra Canada enn fra norsk skog – selv etter at transportkostnadene er trukket fra.

Og den nyetablerte bedriften Uniol trues allerede av nedleggelse på grunn av endrede rammebetingelser.





De som har satset på bioenergi i Norge, har fått altfor usikre rammevilkår. Nå risikerer de på ny brutte løfter med Klimakur 2020 som mener bioenergi er svaret på svært mange av klimautfordringene.

Med den mangel på satsing som regjeringen hittil har lagt til grunn, må vi regne med at Stoltenberg heller ikke i neste års klimamelding vil bruke den samme kuren som Klima- og forurensingsdirektoratet nå har lagt opp til med sine konkrete forslag.





Det mest fornuftige argumentet Stoltenberg har i sitt forsvar for biodieselavgift er likhetsprinsippet i forhold til andre drivstoff. Slitasjen på veinettet er den samme og biodiesel er tross alt fritatt for CO2-avgift.

Produksjonen av såkalt førstegenerasjons biodrivstoff er langt mindre klimavennlig enn andregenerasjon og spesielt i Norge hvor vi har mye trevirke. Og enda viktigere: Andregenerasjons

biodiesel skal i følge en fersk rapport fra Zero ha bedre tekniske egenskaper enn dagens fossildiesel og gå rett inn i dagens infrastruktur – både biler og fyllingsstasjoner.





Verken Klimakur 2020 eller regjeringens klimapolitikk vil ha noen troverdighet hvis man ikke klarer å utvikle alternativer til bensin og diesel for å redusere utslippene fra transportsektoren.

Og skal man klare det med biodiesel få en lavere avgift enn fossil diesel. Regjeringen kan ikke være mer opptatt av egne inntekter enn at de klarer å føre en avgiftspolitikk som tvinger transportsektoren til å bli mer miljøvennlig.





I dag hersker det usikkerhet om hva slags biodrivstoff det skal satses på.

Når det er klart og prisen er blitt lavere enn de fossile alternativene, vil vi kjøre på biodiesel.