Aker Kværner tar utradisjonelle virkemidler i verk i jakten på nye nøtteknekkere. Oslo S tirsdag 30. oktober 2007. Her informasjonssjef Stein Inge Liasjø ( til venstre) og konserndirektør Geir Arne Drangeid. (Bilde: Scanpix)
Aker Kværner tar utradisjonelle virkemidler i verk i jakten på nye nøtteknekkere. Oslo S tirsdag 30. oktober 2007. Her konserndirektør Geir Arne Drangeid. (Bilde: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix)
Aker Kværner tar utradisjonelle virkemidler i verk i jakten på nye nøtteknekkere. Oslo S tirsdag 30. oktober 2007. (Bilde: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix)

Lokket talenter med "Nøtteknekkeren"

  • Karriere

De oransje jakkene dominerte Oslo S tirsdag morgen. 50 Aker Kværner-folk satte farge på sentralbanestasjonen mens de delte ut poser med nøtter samt reflekser til bruk langs mørke høstveier.

500 jobber

Dansere ga en koreografert oppvisning til musikken fra Akers "Nøtteknekkeren", kjent fra selskapets bejublete reklamefilm.

Med på kjøpet fikk mottakerne en oppfordring til å søke jobb i selskapet.

– For oss var dette rett og slett et spørsmål om å brette opp ermene og gå ut og rekruttere folk, sier informasjonssjef Stein Inge Liasjø i Aker Kværner i en pressemelding.

Målet er å fylle de 500 ledige stillingene i Aker Kværner, Aker Drilling, Aker Exploration, Aker Floating Production og Aker Oilfield.

Stunt

Selskapene skal rekruttere faglærte, ingeniører og økonomer, og et slikt stunt skal selvsagt skape medieoppmerksomhet om saken. (Og der gikk TU på limpinnen, som alle kan se.)

Målet er å skaffe folk til alle stillingene før jul.

– Folk forteller oss at de viktigste årsakene til at de søker seg til oss er mulighetene til å jobbe med teknologi og prosjekter i verdensklasse samt mulighetene som finnes i den internasjonale olje- og gassverdenen. Dette gjelder både folk med fagbrev og for de med doktoravhandling bak seg, sier Liasjø.

Røkke med null i inntekt