ARKIVNYHETER

Lokal dominans på gamle E 18

Dette var en vanlig situasjon på daværende E 18 før den fikk avlastning. Nå er det ikke lenger behov for kanaliserte kryss, så vegen får ny oppmerking.
Dette var en vanlig situasjon på daværende E 18 før den fikk avlastning. Nå er det ikke lenger behov for kanaliserte kryss, så vegen får ny oppmerking. Bilde: Anders Haakonsen
24. mai 2010 - 22:57

Strekningen som skal bygges om går mellom Langåker og Bommestad. Den ligger mellom Sandefjord og Larvik. Det bærer anbudskonkurransen preg av. Marthinsen & Duvholt fra Sandefjord har gitt det laveste anbudet. Nest lavest ligger Arne Olav Lund fra Larvik (20,809 mill.), mens Carl C Fon fra Sandefjord er nr. tre (21,398 mill.)

Ytterligere to lokale entreprenører ga pris - Trafikk & Anlegg fra Skien (23,102 mill.) og Oskar og Tormod Wike fra Tønsberg (25,434 mill.). Den eneste riksentreprenøren som viste interesse var som vanlig Mesta, som denne gangen er sjanseløs med 25,701 mill.

Den gamle E 18 var dårlig egnet for oppgaven. Den hadde bare to felt, og den var åpen for alle slags trafikanter, til tross for at årsdøgntrafikken lå høyere enn 20 000. Langs 2,5 km av vegen lå randbebyggelsen tett på begge sider, og gjør det fortsatt.

22. juni i fjor ble en 8 km lang fire-felts motorveg mellom Langåker og Bommestad tatt i bruk. Samme dag ble trafikken på den gamle vegen redusert til en liten brøkdel av det den hadde vært. Gleden var stor blant trafikantene og enda større blant beboerne langs vegen. Nå skal gamlevegen få en utforming som står i forhold til den funksjonen den har fått. Oppdraget omfatter etablering av fartshumper, busslommer, rekkverk, viltgjerder, belysning, kantstein og beplantning. En kulvert for gang/sykkelveg skal settes inn og oppmerkningen skal tilpasses trafikkmengden. Innen 15. oktober må jobben være fullført.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.