LNG-terminal i betong

Ingeniørene i Aker Kværner må legge hodene i bløt og kombinere ulike fagdisipliner når mottaksterminalen for flytende naturgass (LNG) skal prosjekteres. Terminalen blir den første i sitt slag.

Terminalen vil ligge 17 km fra kysten. Vanndybden på stedet er 29 meter. I hovedsak vil terminalen motta LNG fraktet fra Qatar. På terminalen vil den flytende naturgassen bli omdannet til gassform igjen og transportert via rørledning til det italienske gassforsyningsnettet.

- Når endelig godkjennelsen foreligger, vil dette bli verdens første betongterminal for LNG til havs. En rekke liknende prosjekter er under utredning. Med de siste kontraktstildelingene i USA og nå i Europa føler vi at vi er godt posisjonert i dette nye markedet, sier Aker Kværners konserndirektør for Field Development Europe, Simen Lieungh.

Tanklagringskapasiteten i terminalens betongunderstell er omkring 250.000 kubikkmeter. Den vil kunne behandle ca. 6 millioner tonn LNG pr. år, skriver Aker Kværner i en pressemelding.

- Vi har designet og bygd betongunderstell for tøffe farvann i Nordsjøen gjennom tre tiår i Norge, og våre eksperter i USA har omfattende erfaring fra design av anlegg for regassifisering av LNG. I forbindelse med mottaksterminalen i Adriaterhavet vil vi kombinere disse ferdighetene og bruke dem på en helt ny måte. Dette er virkelig en spennende mulighet for oss, sier Lieungh.

Partnerne i terminalprosjektet i Adriaterhavet er ExxonMobil og Qatar Petroleum som hver har en eierandel på 45 prosent, og det store italienske energiselskapet Edison som eier den resterende 10 prosents andelen. Kontrakten er inngått med Aker Kværner Contracting AS, et selskap i Aker Kværner-konsernet.

Kontraktsverdien er ca. 21 millioner amerikanske dollar.