Pioneer Knutsen, verdens minste LNG-skip, har en kapasitet på 650 000 SM3. Tankbilene har til sammenlikning kapasitet til å frakte 35 000 SM3. LNG-fabrikken på Kollsnes har en kapasitet på 40 000 tonn pr år eller 56 mill SM3. Skipet er 69 meter langt, 11,8 meter bredt og dypgang på bare 3,4 meter. Mannskapet er på bare seks personer. (Bilde: KNUTSEN OAS)
SNART LNG: ¿ Vi vil trolig kunne levere LNG til industrien i Østfold i 2010, sier assisterende daglig leder i Nordic LNG, Stefan Mohlin. (Bilde: Nordic LNG)
FRYKTER KONSEKVENSENE: ¿ Dette er en alvorlig situasjon, sier administrerende direktør Per Thoen. Han vil imidlertid ikke utdype hvor store konsekvensene for bedriften i Norge kan bli. (Bilde: Kronos Titan)

LNG-kappløp på Østlandet

  • Industri

Hvis alt går som planlagt for Nordic LNG, vil en mottaksterminal for nedkjølt, flytende naturgass (LNG) stå ferdig ved Øra industriområde i Fredrikstad i 2010.

Gasnor har tilsvarende planer for en skipsterminal som kan være på plass enda tidligere, om cirka halvannet år.

Dermed står to konkurrenter snart klare til å tilby den langt renere naturgassen framfor tungolje til industrien på Østlandet.

Kronos får avgiftssmell

I forrige uke skrev Teknisk Ukeblad om Kronos Titan i Fredrikstad som frykter at en nær dobling av mineraloljeavgiften vil skape økonomiske vanskeligheter.

Nå legges det til rette for at blant andre amerikanskeide Kronos Titan kan konvertere fra mineralolje til LNG innen 2009/2010.

Bygger nytt

Det er Lyse som går sammen med investorgruppen Celsius og rederiet I.M. Skaugen om leveranse av LNG gjennom markedsselskapet Nordic LNG.

I dag finnes ingen terminal i Østfold som kan ta imot naturgass, men Nordic LNG er allerede gått i gang med planlegging av et slikt anlegg.

– Vi har gjort en bedømming av området og funnet det veldig interessant. Nå er vi i gang med detaljprosjekteringen av en slik terminal ved Øra, sier assisterende daglig leder i Nordic LNG, Stefan Mohlin.

Satser østover

Store planer har også den store gassdistributøren Gasnor AS. Selskapet satser nå tungt på Østlands- og Oslo-området.

– Hittil har vi konsentrert oss om industrien langs kysten og Vestlandet. Det vi ikke lykkes med på hjemmebane er det ingen som tror vi kan få til på bortebane. Men nå er vi klare til å bevege oss østover, sier markedssjef Leiv Arne Marhaug i Gasnor.

Første kunde sikret

Foreløpig har selskapet tre ansatte på Vinterbro og én kunde i Viken fjernvarme. Men i løpet av halvannet år skal de være ferdig med en ny terminal som kan betjene Østlandet.

Myrhaug vil ikke være mer konkret ettersom saken skal til styrebehandling. Men de skal allerede nå ha leveringskontrakter nok til å forsvare etableringen. Én av kundene kan bli Kronos.

– Med mindre kostbar logistikk skal vi være i stand til å møte priskravene fra for eksempel Kronos Titan, understreker Marhaug som blant annet leverer LNG til søsterbedriften Titania AS i dag.



Konkurransedyktig pris

Administrerende direktør i Kronos Titan, Per Thoen, applauderer de nye LNG-planene.

– Forutsatt at vi får naturgassen til en konkurransedyktig pris, vil vi konvertere fra mineralolje til LNG. Dette er en forutsetning, noe jeg er sikker på at leverandørene vil ta høyde for, sier Thoen.

Sparer

Han mener besparelsene til Kronos Titan vil være mange millioner kroner årlig med bruk av naturgass framfor mineralolje.

– Med LNG som kan konkurrere med tungolje for treforedlingsindustrien, vil vi spare 12 millioner kroner i året fordi grunnavgiften faller bort. Dessuten sparer vi ytterligere 2 millioner kroner i CO 2-avgift fordi bruk av LNG gir en reduksjon på 25 prosent i CO 2-utslipp i forhold til å bruke mineralolje, sier Per Thoen.