(Bilde: Statoil)

Livbåtfeil koster flere hundre millioner

Oljeindustriens Landsforenings livbåtprosjekt har avdekket feil ved livbåter av typen FF48 versjon 2 fra produsenten Umoe Schat-Harding.

I alt finnes 39 livbåter av denne typen, fordelt på åtte innretninger på norsk sokkel: Troll A, Heidrun, Snorre A, Oseberg C, Brage, Troll B, Njord A og Draugen.

Gamle-metoden

Feilen medfører at livbåtene ikke kan droppes, men må låres på gammeldags vis for å kunne opprettholde sikkerheten på produksjonsinnretningene.

Snorre A og Draugen hadde ikke inkludert låring av livbåter som et alternativ da Statoil og Shell søkte om unntak fra regelen for å drive innretningene.

Både Statoil og Shell fikk pålegg om å stanse produksjonen.

Følgefeil

Siden Visund-feltet produserer oljen om bord på Snorre A, måtte denne plattformen også stenge ned sin produksjon.

Det betød et bortfall av 280 000 fat oljeekvivalenter daglig i produksjonen fra norsk sokkel, som tilsvarer 113 millioner kroner daglig i tap av inntekter.

Statoil henger etter

Til tross for at Shell fikk lov til å starte opp igjen etter tre dager, har Statoil ikke tillatelse til å starte produksjonen. Hittil har således feilen ved livbåtene kostet 400 millioner kroner i tapte inntekter for Staten og oljeselskapene.

– Vi har det svært hektisk om dagen. Folkene våre må ut på plattformene og lære livbåtmannskapene å låre livbåtene på en sikker måte, forteller administrerende direktør Petter Hernes i Nutec.